Několik polemických vět. O Petrželovi a místním skrytém rasismu a o mediální sektě Svědků Trpišovského
V poslední době jsem si v médiích přečetl hned několik zajímavých názorů na fotbalové události z poslední doby, které mě donutily, abych na ně polemicky zareagoval.
Už o tom na tomto místě psal kolega Tomáš Benda, ale ještě jednou z poněkud jiného úhlu. Jak známo, nový trenér Fastavu Zlín Vlastimil Petržela se po nedělním ligovém utkání s Plzní (0:1) vyjádřil na kameru poněkud nešťastně, když na otázku, zda šlo zabránit gólu Daniela Koláře, řekl na adresu zlínského obránce Jonathana Kabasele Bijiminea původem z Francie: „No jasně, tam byla hrubá chyba toho černocha.“ Tohle označení fotbalisty tmavé pleti se dotklo i některých hráčů z jiných klubů.
„Jsem opravdu překvapený, jak může trenér svého hráče nazvat negrem?“ reagoval na něj například na svém instagramovém profilu Joel Ngandu Kayamba, hráč druholigových Pardubic.
Fastav Zlín v čele se svým manažerem a bývalým internacionálem Zdeňkem Grygerou poté vydal tiskovou zprávou, v níž se proti nařčení z rasismu ohradil: „Musíme se však ohradit proti nařčení z rasismu. Trenér A-týmu Vlastimil Petržela hodnotil utkání bezprostředně v emocích a nešikovně tak zvolil toto označení pro hráče Bijiminea.“
Černoch versus bělošský gambler
Tomáš Benda na efotbalu.cz také psal o tom, že si nemyslí, že jde o rasismus, známý publicista Jiří X. Doležal na serveru reflex.cz dokonce nabádal, abychom to s tou korektností nepřeháněli, že jde o reakce srovnatelné s kampaní „MeeToo“. No, sám Jiří X. přiznává, že o fotbale většinou nepíše a nerozumí mu. Tomáš Benda má totiž pravdu v tom, že hlavně jde o místní buranismus a aroganci trenéra, který ani po několika týdnech u týmu neví, jak se jeho svěřenec jmenuje a nezná jeho příjmení ani křestní jméno.
A že v diskusi řada fanoušků píše o tom, že přece říci „černoch“ není urážka, že to je pravda?
No, dobře. Pak ale také můžeme napsat, že „ten bývalý bělošský gambler, co se léčil v blázinci a díky své závislosti naházel skoro celé jmění do kasina, jde v lize od porážky k porážce“. Dvakrát korektně to zrovna nezní, že.
Jó, a jinak si myslím, že to určitý projev skrytého či neuvědomělého rasismu, neúcty k jiné rase nebo alespoň xenofobie ve Zlíně byl. Ve stylu místního velmi rozšířeného tykání vietnamským obchodníkům nebo otce, který říká „Já přece nejsem žádný rasista“, ale kdyby jeho dcera začala chodit s černošským mladíkem, vyhodil by ji z domu.
A když jsme u té korektnosti a pravdivosti. Za ten gól podle všeho nemohl Bijimine, ale Matejov. Nebo raději popetrželovsku „ten Slovák“? Či dokonce „Čobol“?
Danny prý neměl nikdy do Slavie přijít. Opravdu?
Už v úterý jsme na efotbalu.cz přinesli zprávu o tom, že vedení Slavie údajně chce předčasně vypovědět smlouvu portugalskému internacionálovi Dannymu. Důvod? Jednoduše řečeno, není v relaci poměr „cena/výkon“. Deník Sport se daného tématu druhý den chytl, věnoval mu celou titulní stranu a následnou dvoustranu. Což o to, každý si může psát a myslet, co chce, ale nekritické přebírání názorů nového sportovního vedení červenobílých Jindřich Trpišovský-Jan Nezmar a papouškování jejich pohledu na fotbal mi připadá, jako by se z některých kolegů postupně stávali členové nové sekty „Svědkové Trpišovského“.
Nechci se nikterak zastávat Dannyho, souhlasím s tím, že „za ty peníze by v jeho případě asi mělo být víc muziky“, i já jsem ho po derby kritizoval, ale tvrzení, že „Danny nikdy neměl do Slavie přijít“, mi přijde přehnané.
Už proto, že nejmenovaný expert nám po derby řekl, že „Danny byl v sobotu v prvním poločase stále volný, ale hráči Slavie to vůbec nedokázali využit a stereotypně hledali Škodu“. Dokonce i v deníku Sport, již v úterý, trenérský odborník Václav Kotal ve svém komentáři nezávisle na efotbalu.cz napsal: „Kdyby Slavia dokázala efektivněji využít Dannyho, který byl v první půli neustále sám, mohlo už poločasové skóre vypadat jinak.“ Deník Sport dokonce ten výrok jako nejdůležitější větu v Kotalově článku graficky vypíchl a zdůraznil.
Otázkou ale je, kdo tedy za Dannyho nevyužívání může? Není to náhodou vina systému? A trenéra, jenž nedokáže, aby jeho svěřenci dokázali Dannyho kvalit využit, když byl navíc na Spartě neustále volný?
Proč Stanciu na pravé straně tak řádil?
Jen tak mimochodem, v první půli na Letné řádil na pravé straně sparťan Stanciu. A kde byl v té době přes nohu přeškolený slávistický levý bek Bořil? Zaskakoval za levého záložníka Sobola, který z nějakých důvodů zase vypomáhal Škodovi s presinkem, takže na svém pravém křídle straně měli sparťanské myši pré. Všiml si toho někdo? Myslím, že určitě, jen se o tom nemluví.
Také jsme se dočetli, že Bořil musel hrát nalevo, protože při Sýkorově absenci Trpišovský na levého beka vlastně nikoho nemá. A co odstavený spolehlivý norský bijec jménem Flo, který v klubu stále působí? Co právě Sobol? Ostatně Sýkora je nejen podle mého názoru především záložník, kvůli čemuž také dal předloni v zimě přednost Slavii, protože mu bývalý kouč Šilhavý ofenzivnější pozici v týmu slíbil.
Kolega Jan Podroužek ve Sportu svůj komentář o Dannym zakončil větami: „Bez správných lidí, kteří fotbalu skutečně rozumějí, ale nejen to, hlavně dobře vědí, jaký je jejich strategický záměr, nejde dlouhodobě úspěšně pracovat. A je to memento pro samotný klub a pro ostatní, kteří umí mávat miliony. Česká liga se zcela jistě může otevřít zahraničním hráčům (a trenérům), ale ti musejí projít náročným skautingem a posuzováním stejně jako kdokoliv, a ne že jim stačí vyndat občanku se jménem. Laici lehce naletí, profesionál se opít nedá.“
Tohle je (v souvislosti s Dannym, Altintopem a Rotaňem) celkem jasná kritika letního konání slávistického šéfa Jaroslava Tvrdíka a generálního ředitele Martina Kroba. A možná i poněkud zahalenější, skrytá „disidentská“ výtka vůči sparťanskému bossovi a majiteli Sportu Danielu Křetínskému a řediteli Adamu Kotalíkovi, které logicky v tomto listě naplno kritizovat nelze.
A co skauting v případě Pokorného či Kúdely?
Budiž, beru. Ale když kolega mluví o „strategickém záměru“, o „dlouhodobě úspěšné práci“, o „náročném skautingu“ atd., kdo „odborně“ v zimní pauze prosadil do týmu s ambicemi, jako je Slavia, obránce Pokorného nebo Kúdelu, kteří se ze základní sestavy postupně propadli na lavičku nebo na tribunu? Že dřív hrávali v mužstvu, které vedli Trpišovský se sportovním ředitelem Nezmarem? A nehrálo ten tým náhodou loni touto dobou o záchranu?
Dobře, Lukáš Pokorný, inteligentní a velmi slušný fotbalista, se snažil prosadit v jiném klubu hrajícím o záchranu, ve francouzském Montpellieru. Jenže se neprosadil. A proč? Protože se mj. nedokázal dostat do základní sestavy přes letos jedenačtyřicetiletého brazilského stopera Vitorina Hiltona. Ročník narození 1977 jako Jan Nezmar, jen o rok mladší než Jindřich Trpišovský.
A Ondřej Kúdela? Ano, je to poctivý ligový hráč. Ovšem má klub jako Slavia dávat deset milionů korun za jedenatřicetiletého obránce, který se před deseti lety nedokázal prosadit ve Spartě?
Pokud je řeč o „náročném skautingu“ a „stejném posuzování kohokoliv“, mělo by to, myslím, platit jak pro zahraniční hvězdy, tak pro „oblíbené hráče, které nový trenér vedl se sportovním ředitelem ve svém minulém klubu“.
Přeji Jindřichu Trpišovskému v jeho náročné práci ve Slavii hodně zdaru. Jsem ovšem přesvědčen o tom, že mu k ní pomůže spíše konstruktivní kritika na všech úrovních, včetně té mediální, než nekritická adorace jeho obdivovatelů, ať už k ní mají jakoukoli motivaci či důvod.
Re: Několik polemických vět. O Petrželovi a místním skrytém rasismu a o mediální sekt
Patrik (host) / před 6 lety 22.03.2018 15:19
Autor mi mluví ze srdce. Jak v případě stárnoucího Petržely, který možná není pravý rasista, ale už má asi poškozenou paměť a hlavu. A jako v případě Trpišovského, který možná může být dobrým trenérem, ale potřebuje korekci a ne aby mu lezli do zadku.
Re: Několik polemických vět. O Petrželovi a místním skrytém rasismu a o mediální sekt
lexa (host) / před 6 lety 22.03.2018 16:30
O Petrželovi už nemá cenu se bavit.Ztracený případ.
Zato o Trpišovském ano.Nějak to totiž panu Procházkovi s tím přáním zdaru nevěřím.Přál Šilhavému, tomu bych věřil.
Jindrovi nepřeje,to je poznat z každého článku o Slávii.Pokaždý to něj nemilosrdně napálí.Třeba to JT ve Slávii vyjde,
ale spíš ne.Protože to prostředí je tam šílený.Partičky funkcionářů,co jdou proti sobě.Klasická Slavie.Říkám si ,koho by za trenéra vlastně chtěli?Zřejmě by jim vadil úplně každý.Protože světe div se ,trenér se musí vždycky nějak rozhodnout.Je hrozně snadné ho pak expost zkritizovat.Třeba Bořil hrál v Boleslavi levého beka tři roky.Pan Procházka to určitě ví,ale teď se mu hodí napsat,že je přeškolený...přitom ty góly v derby nebyly o tom jestli je Bořil pravák nebo levák.I to určitě pan Procházka ví....protože fotbalu rozumí.Říká se tomu demagogie.
Každý dělá chyby, i Trpišovský.On si umí přiznat a přizná je i veřejně.To umí málokdo.
JT je velký trenérský talent,moc takových tu nemáme.Holoubka,Havlíčka,Haška,Suchopárka.Tak si ho nezničme, byla by to hrozná škoda.
Re: Několik polemických vět. O Petrželovi a místním skrytém rasismu a o mediální sekt
Jirka (host) / před 6 lety 22.03.2018 17:12
Pro lexa: Máte pravdu, góly v derby nebyly o tom, že Bořil je přeškolený levák, což je ale pravda, ale o tom, že Stanciu měl na jeho místě obrovský prostor. To tam také Pavel Procházka napsal. Ovšem to asi někdo stanovil tu taktiku. Já nepopírám, že Jindřich Trpišovský není trenérský talent, ale autor má pravdu v tom, že je některými mladými novináři blahořečen jako Anežka česká. Přitom dělá chyby jako každý z nás. A jestli Danny nemá ve Slavii co dělat, tak jeho Kúdela nemá ve 31l letech ve Slavii také co dělat. Už vůbec ne za deset mega.
Re: Několik polemických vět. O Petrželovi a místním skrytém rasismu a o mediální sekt
Václav (host) / před 6 lety 22.03.2018 17:16
Já s Prochorem taky souhlasím. Bejsbolka není špatný trenér, ale není to žádnej lumen. I on se musí přesvědčit o tom, že Slavie (ani Sparta) není Liberec a že se v ní musí pracovat jinak. Věřím, že se to naučí. Žádnej učenej z nebe nespad.
Re: Několik polemických vět. O Petrželovi a místním skrytém rasismu a o mediální sekt
LeTIssier (host) / před 6 lety 22.03.2018 18:01
Mate trošku špatně informace Pane Prochazka...přečtětě si po sobě článek a pak zjistíte že děláte minimálně stejně přehmaty jako ti trenéři které kritizujete...
Re: Několik polemických vět. O Petrželovi a místním skrytém rasismu a o mediální sekt
Le Tissier (host) / před 6 lety 22.03.2018 18:19
Kudela s Pokornym za Slavií odehráli 3 utkání po sobě všechny Slávia vyhrála a nedostala ani jednu branku ...oba pak vypadli pro Virozu a proto vypadli ze sestavy ..bylo to zmiňováno i na slávistických stránkách...mimochodem vámi vychvalování Deli odehrál také 3 utkání a Inkasovali jsme v nich 5!!!!!! Branek ...Kudela přišel v zimě do Liberce pravé místo Pokorného takže se minuly ...navíc odehrál ve Francii 14 celých utkání mimo jiné proti Monaku a PSG... takže tvrzení ze se neprosadil je hodně troufalé.... mimochodem mě zajímalo jakou mate motivaci či důvod neustálého kritizovaní nového trenéra Slavie pod kterým hrajeme konečně ofenzivní fotbal a zcela nepochopitelně jste zde neustále oslavoval nekriticky trenéra SILHAVEHO a kryl jeho mnohamilonove omyly typu Alvir Rotan Altintop Laštůvka Danny Sobol Necid Flo atd... a psát ze Danny je volný ale ostatní mu nepřihraji to je blábol největšího kalibru.. takže Stochovi a Husbauerovy umění prihrat a Dannymu ne ? Už v nižších soutěžích nám říkali když nemáš míč se tak si pro nej dojdi anebo víc běhej... ale to očividně Dannymu který kulha ne jednu nohu nejde..takže kdo se nenabízí nemůže mít míč ...A udělat 34 letělo hráče který kulha na jednu nohu to se pan Šilhavy vytáhl ...proč napíšete o bídné Sparte která vyhodila miliardu z okna vám vyhrála 1 z 5 zápasu ?
Re: Několik polemických vět. O Petrželovi a místním skrytém rasismu a o mediální sekt
Kodl (host) / před 6 lety 22.03.2018 19:50
Nevím nač tady ty kritiky vůči autorovi. Je to ale legrace, nedávno tady Plzeňáci tvrdili, že je na výplatní listině Křetínského:-). Ten se asi musí mít:.-). Ale vážně. To, že někdo kritizuje, že Trpišovský není bůh a dělá chyby, ještě neznamená, že ho chce nějak zničit. Stačí se zamyslet a každý slávista musí dojít k závěru, že s touhle slabou Spartou měla Slavie v sobotu jasně vyhrát. A ne prohrávat 3:0 po půli! I Trpiš přiznal, že to blbě postavil. A hlavně, jen s Čechama nebo Slovákama poháry hrát nemůžeme, vzpamatujte se, tohle je krok zpátky. Danny je možná starej a zraněnej, ale hráče jako je Deli atd. nutně potřebujeme. Že JT nevěděl, že Stanciua postaví Hapal do prava, mu nezazlívám. Ale po 15 minutách, nejpozději po prvním gólu, měl tu původní taktiku a sestavu změnit. A on to udělal až po půli. Procházka má v tomhle dobrej postřeh, i když s ním nemusím se vším souhlasit.
Re: Několik polemických vět. O Petrželovi a místním skrytém rasismu a o mediální sekt
lexa (host) / před 6 lety 22.03.2018 21:29
To se nám to tady pěkně rozjelo...dobrý!
Jen pár postřehů.Je strašně těžký něco překopávat po 15 minutách.každý,kdo někdy trénoval.tak to ví.Taky někdy musí reagovat hráči.Nejsou loutky,který má trenér na vodítku.A ty situace před góly Stanciua byly po standartní situaci,kdy je to postavení hráčů jiné než normálně ve hře....ale to není podstatné.My pořád špatně chápeme roli trenéra.Ta není v tom ,že má hráčům říkat,kam přihrávat,kdy vystřelit...to je příkazový koučink.To už se používá naprosto minimálně.Role trenéra je jiná.Vůdčí,motivační,správně vybrat sestavu,určit správný způsob hry,určovat směřování klubu.Alespoň tak to cítím.A to je to, v čem je JT pro Slavii ideální.Většina lidí to asi nepochopí,ale je to tím,že ani netuší,co všechno musí trenér obsáhnout....Je to na velikou debatu,ten prostor tu asi nemáme.
Re: Několik polemických vět. O Petrželovi a místním skrytém rasismu a o mediální sekt
Vítek (host) / před 6 lety 23.03.2018 00:11
Pro Lexa: No právě, vybrat správnou sestavu. A to se právě JT před derby vůbec, ale vůbec nepovedlo. Ostatně sám to přiznal, za což ho můžu jen pochválit. Ovšem na druhou stranu to potvrdilo, že Trpišovský není žádný trenérský Bůh a spasitel, jak o něm jeho mladí obdivovatelé až servilně píší. A o tom ten komentář přece hlavně byl.
Co prosím vás furt šaškujete
kopecký (host) / před 6 lety 23.03.2018 11:18
s tím rasismem?Nešaškujte.To už generace věčně ubrečených Sněhových vloček bude psát i o fotbale?
Re: Několik polemických vět. O Petrželovi a místním skrytém rasismu a o mediální sekt
Ouje (host) / před 6 lety 23.03.2018 17:19
Naprostý souhlas se skrytým rasismem. Je to obyčejný buranstvi a jestli se to někdo snaží omlouvat korektnosti,tak vubec nechápe podstatu problému.
Re: Několik polemických vět. O Petrželovi a místním skrytém rasismu a o mediální sekt
Alex (host) / před 6 lety 23.03.2018 19:15
Lexo, v dnešní roli trenéra jsi objevil Ameriku !