Kteří další boháči kromě Beckhama stojí v pozadí nového klubu na Miami?

Bývalý kapitán anglické reprezentace, hvězda Manchesteru United či Realu Madrid, celosvětová módní ikona a jedna z nejznámějších a nejdražších osobních značek se konečně dočkala. David Beckham se po čtyřech letech vyjednávání o udělení licence pro založení fotbalového klubu v MLS může pustit do práce na skládání miamského mančaftu, který už v roce 2020 rozšíří počet účastníků americké nejvyšší soutěže na pětadvacet.

Kteří další boháči kromě Beckhama stojí v pozadí nového klubu na Miami?

Možná nejvíc na tom všem zaujala informace, že zatímco „běžní smrtelníci“ musí za potřebnou licenci zaplatit astronomických 150 milionů dolarů (zhruba tři miliardy), Beckhama stála milionů „jen“ pětadvacet. Tedy zhruba tolik, kolik si podle britského deníku The Sun vyplatil z vlastní společnosti DB Ventures na dividendě jen za loňský rok, a jen o něco méně, než kolik musel nedávno napumpovat do módního byznysu své manželky a bývalé Spice Girl, aby její Victoria Beckham s.r.o. úplně nezkrachovala.

K tak lukrativní nabídce přišel Beckham, jenž i po konci své aktivní hráčské kariéry vydělává stále více než většina fotbalistů v nejvyšší anglické soutěži, díky tomu, že už jako hráč svým obchodním významem daleko přesáhl hranice fotbalového světa.

Když jej Američané v roce 2007 lákali ze zaslíbeného Realu Madrid do Los Angeles Galaxy, museli přihodit něco navíc. Samotná MLS a pohádkové peníze v ní vykopané totiž nejsou pro hráče, jenž s manželkou vlastní majetek ve větší hodnotě než britská královna, dostatečně atraktivní. Na hvězdu Bílého baletu proto vyrukovali s nabídkou, že když v MLS vydrží alespoň pět let, bude si zde jednou moci založit vlastní fotbalový, tedy „soccerový“ klub za pouhých pětadvacet milionů dolarů.

CO JE MIAMI BECKHAM UNITED?

Osmičlenná skupina lidí okolo Davida Beckhama, která stojí za vznikem fotbalového klubu z Miami, který se zapojí do MLS v roce 2020.

Simon Fuller (57), kterého časopis TIME zařadil mezi sto nejvlivnějších lidí na světě, se s Beckhamem seznámil ještě v době, kdy působil jako manažer skupiny Spice Girls. Později vedl takové hvězdy, jako je Annie Lennox, Lewis Hamilton, Andy Murray, Amy Winehouse či Kelly Clarkson a dnes je označován za nejúspěšnějšího hudebního manažera britské historie. Vymyslel také koncept televizní zábavy Pop Idol, v některých zemích známý jako Superstar.

Marcelo Claure (47), telekomunikační magnát původem z Bolívie, šéf Sprint Corporation, zakladatel Brighstar Corporation a majitel nejpopulárnějšího bolivijského fotbalového klubu Bolívar žijící v Miami, se ukázal jako klíčová postava Beckhamova snu. Přivedl investory, bez kterých by se fotbal do Miami zřejmě nevrátil – Masayoshi Sona (60), japonského zakladatele Soft Bank a podle Forbesu 45. nejmocnějšího člověka na světě, a bratry Jose a Jorge Masovi, zakladatele stavební společnosti MasTec.

Dalším členem investorského týmu je Tim Leiweke (61), bývalý šéf sportovní skupiny Maple Leafs, do které patří mimo jiné hokejové Toronto Maple Leafs, basketbalové Toronto Raptors a fotbalové Toronto FC. Právě on, coby funkcionář Los Angeles Galaxy, stál v roce 2007 za rozhodnutím nabídnout Beckhamovi možnost založit v budoucnu klub v MLS za „pouhých“ 25 milionů dolarů.

Posledním boháčem v Beckhamově partě je miliardář a mimo jiné majitel baseballového klubu Los Angeles Dodgers Todd Boehly.

Vzhledem k tomu, že jeden ze tří současných čekatelů MLS zaplatí za stejnou licenci pro stejný rok o 125 milionů dolarů více, působí dnes tato klauzule jako z říše snů, ale třeba Toronto FC za ni právě v roce 2007 dalo jen deset milionů a Seattle o dva roky později třicet.

Ale protože bylo zřejmé, že popularita fotbalu v USA a tím i celé MLS je na vzestupu a ceny se budou v budoucnu výrazně zvyšovat, šlo o zajímavou investici. A protože Beckham vždy myslel na budoucnost více než je u fotbalistů obvyklé, kývl na ni.

Trvalo to dlouhé čtyři roky vyjednávání o místě, sponzorech, podmínkách a investorech, než vše klaplo a v lednu Beckham konečně oznámil, že v roce 2020 vrátí po sedmnácti letech soccer do Miami. „Byla to dlouhá cesta, ale když se ohlédnu zpět, tak vidím, že to tak mělo být. Dříve to nevyšlo, protože bylo nejprve nutné potkat ty správné lidi. Teď je máme,“ řekl Beckham CNN.

FOTBAL NA FLORIDĚ? NE, DÍKY

Ve druhém největším městě Floridy se MLS hrála už v letech 1998 až 2001, krátce po jejím zahájení v roce 1996. To bylo ještě v době, kdy ligu hrálo na poloprázdných stadionech pro americký fotbal deset (později 12) týmů a celá soutěž byla každoročně v obrovské finanční ztrátě.

Byl to právě klub Miami Fusion, jenž jako vůbec první hrál svá domácí utkání na stadionu určeném speciálně pro evropský fotbal. Na jeho první zápas přišlo přes dvacet tisíc zvědavců, spíše než fanoušků, ale návštěvnost v průběhu sezony rychle klesala až na průměrných deset tisíc a pro následující sezony se držela mezi deseti a jedenácti tisíci na jedné z nejnižších úrovní v lize. Nutno dodat, že na toho času sedmý až desátý nejoblíbenější sport ve Spojených státech jde stále o poměrně slušné číslo, bavíme-li se o sezonním průměru.

Kromě amerického fotbalu, baseballu, basketbalu a hokeje se v různých srovnáních na přelomu tisíciletí dostával před fotbal i univerzitní americký fotbal a basketbal, golf, motorismus či box.

Konec pro Miami Fusion přišel v roce 2001, kdy se ztrátová MLS, pálící desítky milionů dolarů ročně, rozhodla snížit počet účastníků z dvanácti na deset a Černého Petra si pochopitelně vytáhly kluby z Floridy, kde fotbal příliš netáhl, Tampa Bay Mutiny a Miami Fusion, která ten rok dokonce vyhrála základní část a paradoxně byla na vrcholu své slávy. Jenže nejnižší příjmy od sponzorů a nejmenší počet permanentkářů jsou v byznysovém prostředí slyšet více než sportovní výkonnost.

Majitelé Miami svůj fanouškovský nezdar odůvodňovali tím, že většina miamských rezidentů nepochází z Floridy a k tamním sportovním klubům tak nemá žádný vztah. Tento předpoklad se naplňuje třeba v NHL, kde na Pantery letos chodí v průměru třináct tisíc diváků (28. místo z 31 klubů), ale NBA jej vyvrací. Basketbalová hala American Airlines, ve které hrají Miami Heat, je naopak s průměrem dvaceti tisíc diváků šestou nejnavštěvovanější arénou v celých Státech.

Dalším důvodem, který měl Miami Fusion stát místo v desítce vyvolených, je počasí. MLS se totiž hraje i v létě, kdy průměrné teploty na Floridě stoupají nad třicítku a doprovázejí je téměř každodenní bouře s dešťovými přeháňkami.

 

Jak David Beckham plánuje nakopnout zájem o fotbal ve městě, kde nikdy nebyl? Kde bude stát jeho stadion a měla by se ho Evropa bát? To se dočtete v novém HATTRICKU, který vyšel ve čtvrtek 8. března 2018.