Na „Jude, Slavie“ reagovali ostatní diváci na Spartě pískotem. Co má udělat majitel, předvedl Křetínskému šéf Komety Zábranský

Hlásím, že během 27. ligového kola se nestalo nic mimořádného. Tedy pokud jde o výsledky. Vedoucí trio Slavia (na Dukle 5:1), Plzeň (na Slovácku 1:0) i Sparta (nad Zlínem 2:0) vyhrálo, takže rozdíly mezi kluby (sedm bodů, patnáct, resp. osm bodů) zůstávají stejné. Stejně tak je tomu na konci tabulky, kde o únik z posledního, přímo sestupového, místa bojují Karviná (prohrála 2:3 v Olomouci) s Duklou, která má o bod méně. 

Na „Jude, Slavie“ reagovali ostatní diváci na Spartě pískotem. Co má udělat majitel, předvedl Křetínskému šéf Komety Zábranský

Zajímavé je i to, koho na patnáctém a čtrnáctém místě dostihne baráž s druhým, resp. třetím nejlepším druholigovým celkem. Zatím to padá tři kola před koncem základní části na pražské Bohemians (27 bodů), kteří opět nedokázali doma vyhrát (0:0 s na jaře dosud neporaženou Mladou Boleslaví), přestože hosté přijeli do Ďolíčku bez distancovaného kanonýra Komličenka.

V sezoně 2018/2019 zvítězili „klokani“ ve Vršovicích jedině v 1. kole – v neděli 22. července 2018 –2:1 nad Slováckem (30 bodů). Na jeho hřišti ve 30. kole základní končí a budou nejspíš tuhle slavnou výhru muset zopakovat, pokud tedy nechtějí do ošidné baráže. Protože před nimi je i Opava (30) a Příbram (29).

Více než tyhle vcelku očekávané výsledky však zaujaly projevy fanoušků, a to hlavně v návaznosti na známé problémy Slavie v Evropské lize (zčásti uzavřená Tribuna Sever) i ve čtvrtfinále MOL Cupu (urážky vůči Františku Strakovi a jeho rodině).

„Nelíbí se nám to, ale anstisemité to nejsou“

Když klub (Sparta) hraje proti Zlínu, vede 2:0, tak nejlepší přece je skandovat Jude, Slavie, to dá rozum... Chvályhodná reakce části stadionu (pískot) vůči pokřikům části kotle (to, aby někdo nepsal, že házím všechny do jednoho pytle),“ uvedl včera na Twitteru fotbalový publicista Karel Häring.

Derby se blíží a fanoušci se na něj připravují. My bychom však byli výrazně rádi, kdyby se chystali jiným způsobem než právě pokřikem Jude, Slavie,“ reagoval na tento incident na pozápasové tiskové konferenci ředitel komunikace Sparty Ondřej Kasík.

Když sparťanští „kotlíři“ vyzvali zbytek stadionu, aby se k nim připojil, z protilehlé i hlavní tribuny se ozýval pískot.

„Reakce publika byla adekvátní. Stejně se zachovali hráči, kteří se při děkovačce pod kotlem otočili ve chvíli, kdy fanoušci začali pokřik Jude, Slavie skandovat. Vrátili se, až když přestali,“ konstatoval Kasík. 

Klubu se takové chování nelíbí, řešíme to,“ dodal sparťanský mluvčí.

Nebylo to poprvé, co Ondřej Kasík mluvil na toto téma. „Má to dvě roviny. Ta první je taková, že si jako klub tenhle pokřik v ochozech nepřejeme a na tribuny nepatří. Na druhou stranu trvám na tom, co nějakou dobu opakujeme: Ten pokřik nemá žádnou souvztažnost k antisemitismu a naši fanoušci nejsou antisemité,” kritizoval, ale zároveň bránil fanoušky Sparty Kasík před nedávnem.

Šídlo: „Zorganizujte jim exkurzi do Buben“

„Sparta by pro ty kretény, co skandují Jude, Slavie, měla zorganizovat povinnou exkurzi o tři stanice tramvají dolů z kopce na nádraží Bubny a zkusit jim tam vysvětlit, co se tam dělo. Asi by to nepomohlo, ale třeba by se aspoň jeden začal stydět,“ rozhořčeně napsal loni v listopadu na Twitter respektovaný publicista z TV Seznam Jindřich Šídlo.

Koncem minulého roku se pak této problematice široce věnoval i kolega Adam Sušovský na serveru Seznam Zprávy. V jeho článku sociolog Dino Numerato z Institutu sociologických studií Fakulty sociálních věd UK s Ondřejem Kasíkem souhlasil, ovšem jen částečně. „Já věřím tomu, že si ten pokřik skutečně většina fanoušků Sparty nespojuje s antisemitismem. Pokud se ale mnozí fanoušci obhajují tím, že pokřik s antisemitismem nespojují, dokážou si jistě uvědomit i to, co ten pokřik může znamenat ve veřejném prostoru mimo tribuny stadionu, a nést za to nějakou zodpovědnost. Tady přece nejde o ně samotné, že oni si to s antisemitismem nespojují. Tady jde přece o lidi, kteří si to s ním spojit mohou,” řekl Numerato pro Seznam Zprávy.

Samozřejmě, že většinově fanoušci Sparta, stejně jako příznivci všech českých klubů, nejsou antisemité a rasisté, ovšem někteří z nich ano. Ti se nyní ostatně nabalují i na momentálně úspěšnou Slavii. Fotbal je skvělé místo pro (sebe)zviditelnění.  Kdyby se Ondřej Kasík šel podívat do kotle, našel by tam osoby potetované nacistickými symboly a daty „20. 4. 1889“, což je den, kdy se narodil Adolf Hitler.

A teď jde o to, aby se s nimi klub, ale i dosud mlčící fanouškovská většina, na stadionech nějak vypořádaly. K tomu ovšem potřebují spolupráci policie a také předních fotbalových představitelů.

Aby bylo všem jasno, o co jde: německé slovo „Jude“ bylo vepsáno do Davidových hvězd, které z příkazu nacistů museli Židé nosit na svém oděvu. S tímto cejchem pak byli deportování do koncentračních a vyhlazovacích táborů. Celkem jich do konce druhé světové války bylo vyvražděno zhruba šest milionů. A, jak bylo konstatováno v článku Adama Sušovského, právě v souvislosti s tím pokřik „Jude, Slavie“ zachází za neakceptovatelnou hranu.

Napodobí Paclík Abramoviče? Zákaz, nebo návštěva Osvětimi

S nápaditým řešením, jak do budoucna podobným úletům předejít, přišel před nedávnem majitel Chelsea Roman Abramovič. Předcházely tomu právě urážky Židů ve vzájemném utkání s Tottenhamem Hotspur, který je v Londýně označován za „židovský klub“.  Ruský oligarcha se židovskými kořeny, nyní už izraelský občan, dal potrestaným fanouškům svého klubu vybrat: Buď přijmou zákaz vstupu na fotbal, nebo povinně absolvují exkurzi koncentračního tábora v polské Osvětimi.

Víte, když lidem zakážete vstup na stadion, tak nezměníte jejich myšlení,“ vysvětlil deníku The Sun předseda představenstva Chelsea Bruce Buck. „V minulosti by fanoušek dostal tři roky zákaz vstupu na stadion. Nyní se ale každý může zamyslet, jestli to, co dělá, je správné. Náš přístup může pomoc změnit myšlení některých lidí,“ dodal šéf Chelsea.

Pokřik „Jude, Slavie“ se ale neobjevuje jen na Spartě, je často slyšet třeba i v Plzni. Nebylo by tedy od věci, kdyby majitel Viktorie Plzeň Tomáš Paclík, mimochodem člen výboru Čestné ceny Arnošta Lustiga, kterou uděluje Česko-izraelská smíšená obchodní komora, v této věci nějak napodobil svého kolegu z Chelsea Romana Abramoviče.

Židovská obec, stejně jako další židovské organizace,se opakovaně cítí pokřikem „Jude, Slavie“ poškozena. Odbor obecné kriminality 9. oddělení –  extrémismus se jejím podnětem důkladně zabýval, vyžádal si společensko-historický výklad, ale do sazebníků trestných činů se tento výrok nakonec nevešel.

„Za tímto účelem vypracované stanovisko speciálního pracoviště služby kriminální policie a vyšetřování konstatuje, že tento pokřik nenaplňuje skutkovou podstatu § 355 Hanobení národa, rasy, etnika či jiné skupiny osob,“s dělil Týdnu koncem roku 2017 kapitán Jan Daněk, tiskový mluvčí Policie České republiky.

To však neznamená, že pokřik „Jude, Slavie“ policisté nepovažují za závažný. Právě naopak, z fotbalových projevů v Česku ho řadí mezi nejzávadnější a fotbalové disciplinárce doporučují, aby se jím zabývala.

Jak napsal Adam Sušovský pro Seznam Zprávy, pamětníci si nevybavují, že by v éře socialismu při derby jakákoli hesla spojená se židovstvím padala Pokřik „Jude, Slavie“ se na tribunách objevil až začátkem 90. let 20. století. Tedy v éře, kdy se v uvolněných poměrech začala v Česku probouzet i neonacistická scéna.

A řve se pořád dál…

„Už jsou to dva roky, co jsme iniciovali jednání s vedením fotbalové asociace. Řekli nám, že o tom problému vědí a budou se ho snažit potlačit. Ve skutečnosti se, jak víme, nestalo vůbec nic. Na druhou stranu je třeba říct, že to bylo ještě za jiného vedení pana Pelty a že teď má asociace asi úplně jiné problémy. Výsledek je nicméně takový, že se ten pokřik řve pořád dál,” řekl zklamaně pro Seznam Zprávy v listopadu 2018 tajemník Federace židovských obcí v ČR Tomáš Kraus. Podle něj si lidé na fotbale ani neuvědomují, co křičí.

 Pomoci proto může i osvěta.

„Všichni vědí, že Bican je král kanonýrů. Ale málokdo ví, že vzal své vlastní peníze a díky známostem zkorumpoval nacisty, aby zachránil z transportu rozhlasového komentátora židovského původu Josefa Laufera. Mapujeme celou historii fotbalu a chceme výstavou mimo jiné říct i to, že je fakt nepatřičné, když se na stadionech hajluje anebo křičí pokřiky jako ‚Jude, Slavie‘,“ konstatoval Pavel Štingl, výtvarník, režisér a iniciátor nedávně výstavy na pražském nádraží v Bubnech (odtud odjížděli transporty s židovskými občany) s výstižným názvem „Fotbal ve století faulů“.

Před válkou většina pražských Židů přála Spartě

A ještě jednou věc si v této souvislosti stojí po čase opět připomenout. Už před patnácti lety, přesně 10. dubna 2004, napsal publicista Vladimir Kučera, známý mj. z moderování úspěšného pořadu České televize „Historie.cs“, v deníku Sport komentář, který sedí dodnes jak zadnice na nočník. Přišel v něm na to, že ze známého Poláčkova románu „Muži v ofsajdu“ vyplývá, že za první republiky fandila většina pražských Židů Spartě. Kučera přesně před patnácti lety mj. napsal:

Stalo se třeba zvykem pokřikovat na hráče Slavie Jude. Možná to sešívaným trochu přinesl pan Načeradec z Mužů v ofsajdu od Karla Poláčka. Neboť tento tlustý majitel obchodu konfekcí a gumáky byl Žid jako poleno. A byl současně také zarytý příznivec červenobílých. Dáme-li to hezky dohromady, co jiného mohou být slávisté než Jude. Kluci jedni sešívaní, židovští...

Ovšem začtěme se pečlivě do řádek Mužů v ofsajdu, slavné knihy o fotbalových fanoušcích starých časů
k panu Načeradci hovoří árijský Žižkovák pan Eman Habásko st.: Bez urážky, pane... Já vždycky slyším, že páni vod vaší víry drží se Spartou, kdežto křesťanisou víc nakloněni Slavii. A pan Richard Načeradec: Chcete říct, že já, jakožto žid, měl bych bejt při Spartě. No, to zas dovolte. Já vím, že moc židů jde za Spartou, ale kompletně ne. Já vám něco řeknu. Kdyby celá náboženská obec i s vrchním rabínem vzývala Spartu, já zůstanu věrnej pěticípý hvězdě Slavie. Od toho neustoupím. Jak jsem koupil, tak prodám. Tak to stojí na straně 73, sedmý řádek odzdola (Karel Poláček: Muži v ofsajdu, jedenácté vydání, Praha, Československý spisovatel 1978)

A je to. Hodnověrný pramen tedy udává, že pokud by sparťanské tvrdé jádro mělo na někoho relevantně pokřikovat: Jude!, pak samo na sebe a na svůj tým. Neboť z tradice
 jak vidno rudí z Letné jsou ten klub, jenž v časech, kdy skutečné fandovství se u nás formovalo, byl ve velké oblibě pražských Židů. A kořeny nikdy neusekneš...

Podstatnější však je, že tato historka svědčí o hlubším: v jádru každé zlé pověry, a tou antisemitismus bezesporu je, najdeme zpravidla neznalost, neinformovanost a hloupost. Ty vedou do velmi temných časů. Letos v říjnu to bude šedesát let (nyní už tedy 75 let - pozn. aut.), co autor Mužů v ofsajdu Karel Poláček umřel v osvětimské plynové komoře. Dozajista kolem něho umíralo hodně židovských sparťanských fotbalových fanoušků. Držících se za ruce se slávistou Načeradcem.“

Tolik Vladimír Kučera ve svém skvělém sloupku, který platí dnes úplně stejně jako v roce 2004, kdy byl napsán. I tohle se musí stále opakovat.

Mezi „Hajzle“ a „Černej hajzle“ je rozdíl

Nejsem naivní, takže vím, že v neděli při ligovém derby Slavia – Sparta (18.00, O2 TV Sport) uslyšíme v Edenu zase mohutné „Jude, Slavie“ a „Smrt Spartě“.

Obojí je špatně. I když jsem přesvědčen o tom, že pokřik „Smrt Spartě“, ostatně stejně jako Smrt Slavii“ (nebo třeba „Smrt lokomotivě“), je něco jiného, než svého soka urážet slovem „Jude“ či posměšně namalovanými Davidovými hvězdami na transparentu. Znovu v této souvislosti připomínám, že i mezi nadávkou „Ty hajzle!“ a „Ty černej hajzle“ je rozdíl. Ostatně Nick Hornby, slavný britský spisovatel a fanoušek londýnského Arsenalu, klubu, po němž si Sparta zvolila své rudé dresy, se přesně o tomhle zmiňuje ve svém kultovním románu „Fotbalová horečka“.

V tomto případě se totiž nejedná až tak o slávistický klub, ten jde stranou, ale o urážku v dějinách těžce zkoušených Židů a jejich potomků. A těm to, jak vidno z jejich protestů a podnětů, stále velmi vadí.

Přijmeme jakýkoli trest a odvolávat se nebudeme

Mimochodem, antisemitismus nebo rasismus se v českém sportu zdaleka netýká jen fotbalu. V nedělním třetím utkání hokejového semifinále extraligového playoff mezi mistrovskou Kometou Brno a Bílými Tygry Liberec (1:2) brněnští fanoušci skandovali na libereckého útočníka romského původu Dominika Lakatoše: „Lakatoš je cikán zkurvenej!“

„Naprosto se od toho distancujeme, zcela natvrdo. Nikdo z Komety ani z hráčů toto počínání neschvaluje. Očekávám, že tento incident vedení soutěže v čele s Pepou Řezníčkem bude řešit,“ uvedl pro server isport.cz majitel a trenér Komety Libor Zábranský.

„Takové věci se musejí řešit razantně, na stadiony ani nikam jinam nepatří. Přijmeme jakýkoli trest a odvolávat se nebudeme. Na klubu to řešíme od rána, s režií, se všemi lidmi. Bohužel, stalo se, nám nezbývá než věřit, že se takových faulů někteří fanoušci už nedopustí. My v klubu učiníme všechny nezbytné kroky, které tomu mohou zabránit,“ dodal Zábranský zcela jasně a chlapsky– a dal tak fotbalovým kolegům, třeba i mlčícímu majiteli Sparty Danielu Křetínskému, návod, jak se k těmto problémům bez vytáček a obezliček postavit.