Proske na Spartě zase ukončil zápas dříve. Praxe nastavování v české lize je příšerná, bez jakéhokoliv řádu
„Pískej konec, pískej konec!“ skandují fanoušci klokanů v závěru pondělní ligové dohrávky Dukla – Bohemians 1905 (0:1). Jejich tým vede, ovšem brání se velkému náporu týmu z Julisky. Hlavní rozhodčí Miroslav Zelinka, podle mého názoru nejlepší současný arbitr v Česku, ovšem zcela správně nastavuje čtyři minuty. Během druhého poločasu byly prostoje, střídání – a hlavně kvůli vedru občerstvovací přestávka. Sudí tedy důsledně trvá na dodržení čtyřminutového přesčasu a na skandování fanoušků zelenobílých nijak nehledí. Velice správný postoj. Když to srovnáme s jeho kolegou Zbyňkem Proskem, který den předtím rozhodoval jiný pražský duel 3. kola Fortuna:ligy (Sparta – Slovácko 1:0), je to jako nebe a dudy.
Konání Zbyňka Proskeho si ostatně všiml i čtenář serveru idnes.cz a fotbalový fanoušek Zdeněk Bednář, který jej v internetové diskusi popsal následovně:
„Video a jasná penalta? No, budiž. U těch rukou je to těžké a rozhodčí Proske nechtěl Radakoviče zničit. Ale nastavují se čtyři minuty. Sparťané dvě z nich prozdržují a po třech a půl minutách má míč na noze hráč Slovácka. Všichni fotbalisté hostí jsou v šestnáctce– a rozhodčí se vyděsí a pískne konec. To je ovšem také na konec s pískáním, pokud by tedy komise rozhodčích nebyla cinklá.“
Že je nová Chovancova komise rozhodčích „cinklá“, bych si tedy tvrdit nedovolil. Že je ale vnitřně rozdělená a rozpolcená (v poměru 2:2) na tzv. „staré struktury“ a na zástupce Ligové fotbalové asociace (LFA), o tom už jsem psal v pondělí. Ostatně názorové spory členů komise opakovaně pronikly i do médií.
„Ukončovací recidivista“ Proske
A teď k Proskemu. Jeho (ne)penaltové video již nechme být. Ale už proto, že jej během druhé půle dlouho zkoumal, měl v neděli v zápase Sparta – Slovácko nastavit více než čtyři minuty, tedy víc než Zelinka v pondělí na Julisce. Alespoň pět minut. To za prvé. A za druhé: pokud byla časomíra O2 TV Fotbal nastavena správně, Proskeskutečně zápas ukončil o několik vteřin dříve, než avizoval. A opravdu to bylo ve chvíli, kdy měl míč směřovat do ohně před sparťanskou branku. Navíc má fanoušek Zdeněk Bednář pravdu v tom, že Zbyněk Proske vůbec nezohlednil velké prostoje v průběhu nastavení. Jednak při Plavšičově žluté kartě a pak při sparťanském taktickém střídání Stanciua za Kulhánka. Takovéto ztráty sudí na nedávném MS 2018 v Rusku důsledně nahrazovali, děje se tak třeba i v anglické Premier League.
U nás si to rozhodčí dělají, jak potřebují. Už asi podesáté tu musím zopakovat tvrzení Zdeňka Svobody, legendárního sekretáře Bohemians ve zlaté éře klokanů, který ve své knize „Fotbalová chobotnice“ napsal, že podle toho, jak který sudí zápas nastavil, nebo naopak nenastavil, bezpečně poznal, k jakému výsledku chtěl arbitr utkání dokormidlovat.
Pokud jde o Proskeho, ten se už jednou předčasným ukončením poločasu proslavil. To, když před pěti lety v utkání Jihlavy s Plzní utnul sólo tehdy jihlavského Harby na plzeňskou bránu (viz video). To byl mnohem větší nářez a zářez.
Praxe nastavování v Česku je ovšem obecně katastrofální,jakoby bez jakýchkoli pravidel a způsobů. Zatímco na MS 2018 bývalo normou pět minut nastavení (stejně jako v PremierLeague, evropských pohárech to bývají spíše čtyři minuty) a přidávalo se automaticky i za zdržování, simulování a střídaní během nastavení, v české lize to bývají většinou jen tři minuty. Ovšem jak kdy a při kterém zápase. Třeba v sobotním utkání Olomouc – Plzeň (0:1) nastavil rozhodčí Berka k nevoli domácích všehovšudy jen dvě minutky. Asi mu vadilo, že je po obří průtrži mračen ve druhém poločase celý mokrý.
A den předtím měl v závěru utkání Slavia – Opava (3:1) sudí Houdek (za stavu 2:1) nejspíš také přidat více než tři minuty.
Jinak v cizině, jinak v Česku…
A pak je tu ještě jedna věc. Zápas druhého ligového kola Slavia – Karviná (4:0), sudí Ardeleánu. Navzdory četným prostojům, střídáním, oslavám gólů se nastavuje pouhá minutka. Proč? Podle rozhodčího je zápas rozhodnutý, nač tedy protahovat „vraždění neviňátek“. Jenže jak tomu přijde divák, jehož naopak exhibice domácích baví a rád by viděl ještě další šance a třeba i gól, který nakonec může závěrečném účtování, třeba při shodě ve vzájemné bilanci, rozhodovat i o titulu či sestupu. Kvůli tomu, že někdo prohrává o čtyři góly, se snad mění pravidla? Nepískají se fauly, auty či rohy? Nenastavuje se, jak se nastavovat má?
Co je zase tohle za české specifikum, přesněji řečeno za tuzemskou blbost? V některých takových případech tuzemští arbitři zápas po devadesáti minutách rovnou ukončí. Jaký je to rozdíl třeba ve srovnání s MS 2018 v Rusku. Anglie vede nad Panamou vysoko 6:1, i tak egyptský rozhodčí Griša nastavuje v souladu s pravidly a průběhem utkání čtyři minuty. Nebo ještě lepší případ: úvodní zápas MS v Moskvě-Lužnikách Rusko – Saúdská Arábie. Rusové vedou jasně 3:0, i tak ale argentinský rozhodčí Pitana přidává tři minuty. Během nich domácí vstřelí hned dva góly a upravují na konečných 5:0, což může mít na konečné účtování ve skupině A velký vliv. A vzhledem k prostojům při těch dvou gólech, mění sudí Pitana tříminutové nastavení na pětiminutové.
Takhle se to dělá, pane Proske a spol. A co je také zajímavé? Všiml jsem si, že čeští mezinárodní rozhodčí nastavují jinak v zahraničí (více) než v doma (méně). Že by ve svých hlavách stále mysleli na vlivného místopředsedu FAČR Romana Berbra, který je známý tím, že nastavení příliš nemiluje, protože údajně tvrdí, že si to týmy mají uhrát během devadesáti minut?
Fotbal zůstal v 19.století. Proč se nehraje na čistý čas?
Pravidla by měla být jen jedna. I pokud jde o to nastavování. V Moskvě či Londýně jako v Praze či Olomouci. Jednoduše by ale problém vyřešilo používání čistého času, které už v roce 2010 navrhoval v magazínu HATTRICK například brankář Petr Čech (2 x35 minut čistého času).
Rázem by tak odpadlo nedůstojné zdržování v závěrech zápasů, střídání nejvzdálenějšího hráče na trávníku, který dokáže „běžet“ pomaleji, než kdyby šel apod. V řadě kolektivních sportů se ostatně čistý čas už léta s velkým úspěchem používá – v ledním hokeji, v basketbalu, ve vodním pólu, v americkém fotbalu, ve florbale, v hokejbalu, dokonce i v malé formě fotbalu – ve futsalu. V házené, pozemním hokeji či ragby se čas při větších prostojích (třeba při zkoumání videa) alespoň zastavuje, mluví se tedy o polohrubém čase.
Jen fotbal zůstává v tomto ohledu stále někde v 19. století. Proč vlastně nelze v 21. digitalizovaném století hrát fotbal na čistý čas? Nevím, už když jsem byl v roce 1994, tedy před dlouhými čtyřiadvaceti lety, na MS v USA, Američané to také nemohli vůbec pochopit.
Napadá mě jediné – vliv konzervativní a silné rozhodcovské lobby, které by tak vypadl z ruky další nástroj moci. Jinak nevím, ekonomické důvody? Ale kdeže! I v těch nejnižších basketbalových soutěžích už desítky let stačí jedny stopky, které u stolku zapisovatelů hlídají zástupci soupeřů.
Re: Proske na Spartě zase ukončil zápas dříve. Praxe nastavování v české lize je příš
Jirka (host) / před 6 lety 07.08.2018 11:59
Tohle je přesně ono. Souhlasím a podepisuju. Každej si dělá, co chce a jak potřebuje.
Re: Proske na Spartě zase ukončil zápas dříve. Praxe nastavování v české lize je příš
Filip (host) / před 6 lety 07.08.2018 12:09
Proske to kompenzoval šíleně v neděli. Pak už nevěděl, která bije.
Re: Proske na Spartě zase ukončil zápas dříve. Praxe nastavování v české lize je příš
efw (host) / před 6 lety 07.08.2018 12:10
Procházka má nějaký komplex...
furt mluví o Sparta-Slovácko, ale nějak si nevšímá hrubých chyb ve prospěch Slovácka...chtěl bych moc?
Re: Proske na Spartě zase ukončil zápas dříve. Praxe nastavování v české lize je příš
Mirďa (host) / před 6 lety 07.08.2018 12:16
dobre odpoledne,pote co nase liga byla "zpristupnena" siroke verejnosti na O2,mnoho prenosu nevidim,ani sestrihy si nepoustim,jen si obcas prectu web.ale stale plati,ze koho chleba jite,toho pisen zpivate...zatim podle komentaru rude S,ovsem zda je to vyhoda se da uspesne polemizovat.plati i tezce na cvicisti,lehce pak v evropskych poharech..krasne letni dny u vody a micov.her preje M.Zlamal
Re: Proske na Spartě zase ukončil zápas dříve. Praxe nastavování v české lize je příš
Anonym (host) / před 6 lety 07.08.2018 12:31
Čistej čas je řešení, stejně jako video :D Ale pokud se tady bude sr*t na čistej čas stejně jako na video, tak je to přece uplně jedno :D Jen 2x 35 minut mi příjde jako zhovadilost, normálně 2x 45 minut a čistej čas, ale to nikdy fungovat nebude, možná za sto let. Fotbal je tak zaostalej, jako nejzaostalejší země kde se hraje, tzn Somálsko....A to je vlastně docela fér...
Re: Proske na Spartě zase ukončil zápas dříve. Praxe nastavování v české lize je příš
Virgil (host) / před 6 lety 07.08.2018 13:29
To anonym - 2x 35 minut bohatě stačí, normálně se hraje v průměru 25-30 minut čistého času.
Re: Proske na Spartě zase ukončil zápas dříve. Praxe nastavování v české lize je příš
ZdeněkH (host) / před 6 lety 07.08.2018 14:23
Pane Procházko, Vám ta Sparta a i Plzeň ale leží v žaludku. No, ale to je Váš mindrák. A jestli si tady hrajete na vteřiny, Vámi opěvovaný rozhodčí Zelinka také ukončil zápas o nějakou vteřinu dřív a hádejte, kdo útočil. Dukla. Prohlídněte si záznam, a pak se tady omluvte veřejně. Tedy jestli jste takový charakter.
Re: Proske na Spartě zase ukončil zápas dříve. Praxe nastavování v české lize je příš
klokan (host) / před 6 lety 07.08.2018 14:35
jasně že je to mindrák ) jenže čtivé jsou hlavně nadpisy o Spartě...
Re: Proske na Spartě zase ukončil zápas dříve. Praxe nastavování v české lize je příš
Honza1 (host) / před 6 lety 07.08.2018 15:22
Mně se zdá, že autor článku hledá problémy tam, kde nejsou. Je to takové typicky české. Za vším vidí nějaký zlý úmysl.
Řešit vteřiny nastavení, jestli mělo být v tomto zápase či jiném více nebo méně, mně tedy přijde stupidní. A to jsem příznivec Slavie. Hrací doba je dostatečně dlouhá. Každý má dost času dát góly za 90 minut. Nastavení je jen šance navíc. Mimochodem Slovácko by na Spartě nejspíš nedalo gól ani kdyby hrálo dva dny. Ne kvůli rozhodčímu, ale vlastní neschopnosti. Jinými slovy to řekl i trenér Kordula, po zápase nespokojený s výkonem svého týmu. A utkání Slavia-Karviná? Jasný výsledek 4:0, hlavně ze strany Slavie ve vysokém tempu, velké vedro. Proč by měl rozhodčí nastavovat víc než minutu? Myslím, že i hráči už toho měli v tom horku plné zuby.
Re: Proske na Spartě zase ukončil zápas dříve. Praxe nastavování v české lize je příš
Budinský (host) / před 6 lety 07.08.2018 16:37
Je vidět, že tady je spousta velmi naivních fotbalových fanoušků. Tohle není maličkost, přesně jako to říkal šíbr klokanů pan Svoboda: podle nastavování poznáš, o co rozhodčímu jde. V nastavení padá spousta gólů, hráči jsou už unavení, stačí se podívat na statistiky. Honza1 bude asi hodný člověk, ovšem dovnitř příliš nevidí. Procházka má s tím nastavováním svatou pravdu. A že mu leží Sparta a Plzeň v žaludku? Proč by tedy psal o tom, že i zápas Slavia - Opava se měl prodloužit ještě o víc času?! Že pak gól dala Slavia, je věc jiná, ale mohlo to být klidně opačně. Naučte se číst, tady je měřeno všem stejně. Víc se mělo prodlužovat na Spartě, na Slavii i v zápase Plzně v Olomouci.
Re: Proske na Spartě zase ukončil zápas dříve. Praxe nastavování v české lize je příš
Zilvar (host) / před 6 lety 07.08.2018 16:42
Naprostý souhlas. S tím nastavováním je to až sranda. Pokud ale někteří troubové myslí, že to je maličkost a nepodstatná věc, ať si nadále žijou ve svým bludu. Navíc je při tom vždycky jasné, jak se rozhodčí definitivně odkope. Homza1 má asi pravdu, že Slovácko by na Spartě nedalo gól za celý den. O to větší sranda je, že se toho Proske přesto bál....
Re: Proske na Spartě zase ukončil zápas dříve. Praxe nastavování v české lize je příš
ZdeněkH (host) / před 6 lety 07.08.2018 17:42
je pravda, že je to časopis pana Procházky, takže si mlže psát co chce a my sem nemusíme chodit. A Slavia - Opava, tam už bylo rozhodnuto, tak proč prodlužovat. Záleží na rozhodčích, kolik nastaví a nemusí nastavovat nic.
Praxe nastavování v české lize je příšerná
houston (host) / před 6 lety 07.08.2018 18:22
Sledoval jsem to pro zajímavost v loňské sezóně u Plzně. Bylo pravidlem, že v zápasech kdy bodovala, se nastavovat mnohem méně než v těch, kdy prohrávali. Myslím, že by pro novináře neměl být žádný problém si toto ověřit a pro zajímavost u některých klubů porovnat. Rád bych si to ověřil.
Re: Proske na Spartě zase ukončil zápas dříve. Praxe nastavování v české lize je příš
Hary (host) / před 6 lety 08.08.2018 01:17
Houston má pravdu: je to tak, ale i když o tom Pavel Procházka napíše, potrefení Plzeňáci tu řvou jako pominutí.
Re: Proske na Spartě zase ukončil zápas dříve. Praxe nastavování v české lize je příš
WS (host) / před 6 lety 08.08.2018 12:32
Pane Procházko, zajímavé, že vám nevadí, když rozhodčí z Brna Emanuel Marek v jižním Polsku, vždy poškozuje mužstva z civilizace.
Re: Proske na Spartě zase ukončil zápas dříve. Praxe nastavování v české lize je příš
Antiprocházka (host) / před 6 lety 08.08.2018 14:30
Pan Procházka nikdy fotbal nehrál, ani ho nikdy nepískal. Měl by se někdy podívat na nižší soutěže nebo soutěže mládeže. To by se nestačil divit, jak se tam chovají rozhodčí. Pokud se nastavuje, tak max. minuta. Když jsme třeba hráli před lety v Kladně, tak na můj divácký dotaz z tribuny, proč se nenastavuje za střídání, byla jeho odpověď (během hry): ,,Za střídání se už dávno nenastavuje!" A to je pravda, nastavuje se pouze střídání po uplynutí řádné hrací doby. A že rozhodčí nenastavil víc za stavu 4:0, tak to se vůbec nedivím. Hráči i rozhodčí toho mají za ty skoro 2 hodiny dost, ještě v tomto parnu, nepřekvapuje mě to. Trochu mě ale překvapil jeho názor na nastavování času za žlutou kartu. To by se pak muselo nastavovat i za zdržování při výkopu brankáře nebo třeba za to, když podavač míčů vhodí míč na hřiště pozdě. Souhlasím s Honzou1, že vteřiny je zbytečné řešit, "nejsme v lékárně".
Re: Proske na Spartě zase ukončil zápas dříve. Praxe nastavování v české lize je příš
šakal (host) / před 6 lety 09.08.2018 08:20
Pro Antiprocházka : vteřiny je zbytečné řešit ? V Jihlavě bylo Proskemu asi také horko a bylo parno, že ukončil poločas ještě před řádným uplynutím doby.. Jak je patrné z videa, hráči ho za tento moudrý počin chválili. Hlavně Blažek přivítal toto moudré rozhodnutí a Harba se radostí smál, že nemusel zakončovat tutovku.
Re: Proske na Spartě zase ukončil zápas dříve. Praxe nastavování v české lize je příš
Antiprocházka (host) / před 6 lety 09.08.2018 14:51
Pro Šakal: Psal jsem o utkání Slavie-Olomouc. Za tohoto jasného výsledku, kdy už opravdu nebylo o co hrát, bylo zbytečné vůbec něco nastavovat, natož třeba 4 minuty. Kdo nehrál fotbal, tak to nezažil. V tomhle horku hrát 95 minut, předtím náročná rozcvička, tak to fakt není o co stát. Fotbal jsem hrál, takže vím, o čem mluvím. A u televize či na tribuně se nezpotím...
Re: Proske na Spartě zase ukončil zápas dříve. Praxe nastavování v české lize je příš
Šakal (host) / před 6 lety 09.08.2018 15:47
Mám jiný názor Právě opakované čachry s časem u Proschkeho vzbuzují obavy, že institut zkrácení hrací doby z důvodů horka nebo zimy, by byl opět zneužíván. Navíc si myslím, že kluci jsou dostatečně trénovaní, aby i toto zvládli. Já vím, je to těžko srovnatelné, ale co potom by museli říkat horníci, slévači, foukači skla a jiné podobné profese. A fotbalisté na této úrovni jsou také profíci, kteří se fotbalem živí A myslím, že celkem slušně.
Re: Proske na Spartě zase ukončil zápas dříve. Praxe nastavování v české lize je příš
Pépi (host) / před 6 lety 09.08.2018 15:57
Antiprocházko, 90 nebo 94 minut není podstatný, kdy a na jaké úrovni jsi hrál ?
Hrál jsi někdy na škváře?
Re: Proske na Spartě zase ukončil zápas dříve. Praxe nastavování v české lize je příš
5 vteřin (host) / před 6 lety 09.08.2018 17:21
Tak jsem si ten záznam pustil . Proske to písknul přesně !!!! 5 vteřin před 4 minutou. že nějaký fanda napíše blbost a pak to někdo převezme aniž by si to ověřil ...tím neschvaluji ani zdržování ani těch 5 vteřin .
Re: Proske na Spartě zase ukončil zápas dříve. Praxe nastavování v české lize je příš
Antiprocházka (host) / před 6 lety 09.08.2018 20:59
Pro Pépi: Ale to víš, že jsem hrál na škváře. Hrál jsem krajský přebor. Ale nevím, jak to souvisí s nastavováním v tom vedru. To mi, prosím, vysvětli. Díky