Proč Křetínského deník Sport dává nyní za pravdu Romanu Berbrovi?
"Třeba si smažte můj telefon, ale je to tak –
myslím si to samé, co Roman Berbr,“ napsal minulý týden ve Sportu vedoucí
fotbalového oddělení tohoto deníku Ondřej Škvor. Ondrovo telefonní číslo si
mazat nemusím, protože ho znám zpaměti. A to nejen proto, že jsem ho coby
zástupce šéfredaktora do Sportu přivedl a byl jsem i u jeho příchodu do
fotbalového oddělení tohoto listu.
Vážím si ho, znám ho ještě, když byl malý kluk. Přesto s ním teď zásadně nesouhlasím. A co hlavně: je mi podivné, jak se deník Sport, který patří spolumajiteli pražské Sparty Danielu Křetínskému, ve dnech kolem červnové valné hromady FAČR začal stavět k osobě kontroverzního místopředsedy FAČR Romana Berbra, proti němuž ještě nedávno vedl nekompromisní kampaně.Totiž mnohem vstřícněji.
Logicky se vkrádá na mysl otázka: proč se tak děje a nesouvisí to náhodou s tím, že Sparta i Berbrova česká komora ve vzácné shodě podporovaly stejného kandidáta – předsedu obchodní a marketingové asociační firmy STES, bývalého policistu a obchodníka s DVD Martina Malíka?
Komory coby pojistka proti náčelníkům
Co vlastně Ondřej Škvor v poznámce nazvané „Komory vážně nedávají smysl“ napsal?
„Dvě komory v českém fotbale nedávají smysl. Neodpovídají zemskému uspořádání, měly by se zrušit. Přitom návrh, který teď schválil výkonný výbor, ani zdaleka nejde tak daleko. Komory ponechává, jen je fakticky ruší při volbě předsedy. Mít tu nějaký systém jenom proto, že se zrovna hodí proti Berbrovi, to je jaksi, ehm, nesystémové. Až se to bude hodit, budou současní odpůrci změn horovat za smetení komor? Takhle svět nemá fungovat. Ale bude, protože Morava se sama nezruší.“
Tolik Ondřej Škvor ve Sportu. Ano, přiznám se, že jsem i já v minulosti několikrát upozorňoval na to, že se český fotbal řídí zemským uspořádáním, přestože je tento stát rozdělen na kraje (po zkušenostech s kraji je ovšem legitimní otázkou, zda by zemské uspořádání nebylo lepší a praktičtější).
A proč se fotbal při valných hromadách dělí na českou a moravskou komoru, kde platí zákaz majorizace (stejně jako třeba v EU nebo v bývalém československém Federálním shromáždění), totiž že početnější nemůže přehlasovat početně slabšího?
Vzniklo to historicky, už v roce 1990, kdy Ondřeji Škvorovi bylo pouhých patnáct let a měl logicky úplně jiné starosti, než jak a kdo bude řídit český fotbal. Tehdy vznikl Českomoravský fotbalový svaz, ještě jako součást Československé fotbalové asociace (ČSFA). Ostatně řada institucí si tehdy dávala do názvu „českomoravský“ nebo „Čech a Moravy“ (např. Českomoravská stavební spořitelna, Českomoravská konfederace odborových svazů, dokonce i Komunistická strana Čech a Moravy), a to právě proto, že se nevědělo, jaké uspořádání v Československu, později v Česku, bude zvoleno.
V českém, resp. českomoravském, fotbale začátkem roku navíc vážně hrozilo, že vznikne samostatný Moravskoslezský fotbalový svaz a že dojde v nejpopulárnějším sportu k obřímu rozkolu. I proto došlo za předsedy Františka Chvalovského k zavedení dvoukomorového systému valných hromad, jenž tomuto rozkolu rázně zamezil.
Samostatně Česko (od roku 1993) se nakonec ve státoprávním uspořádání rozhodlo pro kraje, má však jako pojistku demokracie kromě Poslanecké sněmovny ještě Senát.
I ve fotbale se dvě komory staly postupem času pojistkou demokracie v dobách, kdy se mu hrozilo/hrozí, že ho ovládne jeden samozvaný „náčelník“ neboli diktátor. Stalo se to dvakrát v roce 2005, jednou v roce 2011 a nyní v letos červnu. Už čtyřikrát byl takto český fotbal zachráněn před absolutní mocí jednoho „Fidela“. Je to možná pro někoho (např. pro předsedu Ligové fotbalové asociace/LFA, místopředsedu Sparty, místopředsedu FAČR, předsedu Pražského fotbalového svazu a člena představenstva STES v jedné osobě Dušana Svobodu) nepochopitelné a zbytečně komplikující, ale je to z hlediska demokracie velmi důležité.
Kdyby v únoru 1948 existoval Senát, neměli by to komunisté se svým tehdejším pučem tak jednoduché. Kdyby naopak v roce 1992 nemělo československé Federální shromáždění dvě komory – Sněmovnu lidu a Sněmovnu národů, kde bylo v případě některých zákonů nutno získat jak většinu poslanců zvolených v tehdejším Česku, tak i poslanců zvolených na Slovensku – nerozdělilo by se Československo tak hladce a bezproblémově.
Zmatená zástupkyně UEFA
Je s podivem, že si to neuvědomuje zástupkyně Evropské fotbalové unie (UEFA) Eva Pasquierová. Slovenka žijící ve Švýcarsku, která se na červnové valné hromadě FAČR i na nedávném pražském setkání se zástupci české a moravské komory až nevhodným a nepřípustným způsobem zasazovala o to, že si Češi musejí za každou cenu okamžitě a střelhbitě zvolit nového předsedu. Přitom nebýt dvoukomorovosti bývalého československého parlamentu, nedošla by její vlast, Slovensko, ke své samostatnosti tak hladce a bezbolestně.
Tahle dáma, s níž až příliš proberbrovsky orientovaný sekretariát FAČR v poslední době tak čile spolupracuje, si toho ale asi neuvědomuje víc. Před pěti lety v rozhovoru pro oficiální web Slovenského fotbalového svazu (futbalsfz.sk) třeba přiznala, že když se hlásila do služeb FIFA (světové Mezinárodní fotbalové federace, z níž nedávno přešla do UEFA), vůbec ani netušila, že jde o fotbalovou organizaci… A dnes, po pár letech už radí Čechům, jak si mají zvolit předsedu FAČR.
Není Nodar jako Nodar
Alespoň, že na setkání se zástupci české a moravské komory koncem června vystupoval mnohem důvěryhodněji zástupce FIFA, bývalý předseda Gruzínského fotbalového svazu Nodar Achalkaci mladší. Nikoli Akhaltaksi, jak mu s pomocí anglického přepisu nemohl přijít ve svém zpravodajství na jméno (nejen) Ondřej Škvor. Žádné „taksi“, čeština má i na přepis gruzínských jmen svá přesná pravidla. Největší sovětský diktátor gruzínského původu Stalin, původním příjmením Džugašvili, se také v češtině neuvádí jako Dzhugashvili, bývalý gruzínský prezident Michail Saakašvili také není Mikheil Saakashvili atd.
To současný fotbalový novinář nemusí vědět, ale kdo byl funkcionářův, již zemřelý, otec, Nodar Achalkaci starší, by vědět mohl. Byl to totiž nejslavnější trenér v dějinách gruzínského fotbalu, který dovedl Dinamo Tbilisi v roce 1981 až k senzačnímu triumfu v Poháru UEFA. A jeho svěřence, jako byli Kipiani, Šengelja, Daraselja, Sulakvelidze nebo Čivadze, znal celý fotbalový svět. Stejně jako trenéra Nodara Achalkaciho staršího.
To jen na okraj, i když redaktoři, kteří by tohle nejspíš znali, v poslední době Sport opouštějí.
Co je nesystémové a co systémové?
Zpět k Berbrovi a ke dvěma komorám českého fotbalu. O demokratické pojistce v podobě dvou komor už jsem psal. A Škvorova věta „Mít tu nějaký systém jenom proto, že se zrovna hodí proti Berbrovi, to je jaksi, ehm, nesystémové“?
Ale to je přece naopak systémové, systém dvou komor vznikl v roce (1990), kdy tehdejší Západočeský fotbalový svaz vyřazoval ze svých řad jakéhosi Romana Berbra. Důvody: „a) úplatky od rozhodčích za postupy, b) ovlivňování zápasů, c) ovlivňování delegáta,“ psalo se 2. května 1990 v usnesení výboru Západočeského fotbalového svazu. Dvoukomorový systém přitom fungoval už od ledna 1990.
To, že se Berbr, kterého už před sedmadvaceti lety vyhodili dveřmi ze západočeského domu, vrátil rychle zpátky komínem, je věc jiná. A že se současný systém valných hromad hodí proti Romanu Berbrovi? Hodil by se proti jakémkoli jinému podobnému „týpkovi“: Čím je těžší zmanipulovat systém, tím lépe! Zvládne to ale jen systémové opatření.
Nevěřím Andreji Babišovi a jemu podobným populistům, kteří chtějí rušit Senát a snížit počet poslanců ve sněmovně ze dvou set na sto. Proč to chtějí? Protože by se takto mnohem snadněji dalo dosáhnout absolutní moci?
V tom jsou si AB a RB velmi podobní. Že to schvaluje Ondřej Škvor a jeho ústy deník Sport, mě ovšem mrzí.
Dejme kmotrům červenou a pak ústup?
I když možná začínám chápat proč. Před necelými dvěma lety vyšli redaktoři deníku Sport sympaticky s protiberbrovským práporem na barikády. Dva roky po své předchozí, neméně rázné,výzvě „Dejte kmotrům červenou“.
O praktikách Romana Berbra se na stránkách Sportu v srpnu 2015 postupně rozhovořili bývalí sudí Libor Kovařík, Tomáš Kovařík, Antonín Kordula a Drahoslav Handlíř, funkcionáři Ivo Lubas a Josef Nikodém i internacionál a olympijský vítěz z roku 1980 Ladislav Vízek.
Některé z nich (oba Kovaříky, Kordulu či Vízka) Berbr se svou partnerkou Dagmar Damkovou zažalovali k soudu (jednání jsou v běhu). Zajímavé je, že deník Sport, který tato svědectví otiskl, Berbrem zažalován nebyl. „Doktor Křetínský“, jak říká sparťanskému bossovi s úctou a respektem kontroverzní místopředseda, by byl asi pro RB příliš velkým kalibrem.
Studenou sprchou ale muselo pro leckoho být, když Daniel Křetínský na zasedání majitelů klubů ještě v roce 2015 údajně prohlásil, že do dění v deníku Sport nezasahuje a že o „kauze Berbr“ vlastně nic nevěděl.
Sparta s Plzní a Berbrem v jednom šiku. Proč?
Po necelých dvou letech, v červnu 2017, pak Sparta hlasuje s Viktorií Plzeň a s Romanem Berberem na valné hromadě FAČR v nerozborném šiku. Berbr dostává ve Sportu po valné hromadě nevídaný prostor v podobě dvoudílného rozsáhlého interview. Přestože Berbrova tvrzení a styl, jakým odpovídá, připomínají legendární projev komunistického papaláše Milouše Jakeše v Červeném Hrádku v létě 1989, žádný zásadní redakční komentář k těmto blábolům interview nedoprovází. Přestože se Berbr „v přímém přenosu“ možná přiznává k trestnému činu ovlivňování rozdělovníku státních dotací, kvůli čemuž je nyní obviněn bývalý předseda FAČR Miroslav Pelta. Přestože Berbr otevřeně mluví o estébáckých způsobech „infiltrace“ do vedení FAČR.
Až po několika dnech se objeví větší komentář, i ten je ale vzhledem k nedávným výzvám a rozhovorům až nečekaně mírný. Dokonce se v jeho závěru píše: „Je možné, že se Berbrovi v nové roli zachtělo i po uznání, jak porouchaný stroj drží při sobě a s ním za volantem se kodrcá dál. Jenomže se ho nedočká. Byť by si to třeba v téhle hře i zasloužil.“
Za co by si to zasloužil? Za to, že vyhrožuje obřími pokutami ze strany UEFA kvůli údajnému klubovému tlaku na Listkiewiczovu komisi rozhodčích? Za to, že hrozí moravské komoře zásahem funkcionářů UEFA a FIFA do stanov FAČR? Za svá nehorázná tvrzení v předchozích rozhovorech, které Sportu poskytl?
Střet zájmů aneb Svobodovi jedou proti sobě vlaky na jedné koleji
A hned po dvou Berbrových interview se objeví ve Sportu obsáhlý rozhovor s Dušanem Svobodou. To je člověk, který, jak bylo řečeno, sedí na spoustě židlí. Je zároveň předsedou Ligové fotbalové asociace, místopředsedou FAČR, místopředsedou pražské Sparty Daniela Křetínského, jemuž patří i deník Sport, předsedou Pražského fotbalového svazu a členem předsednictva STES. Víc funkcí snad neměla ani legendární komunistická předsedkyně Československého svazu žen Marie Kabrhelová ani pověstná japonská kalkulačka.
Jenže v případě Dušana Svobody jdou některé funkce proti sobě. Jedou mu dva vlaky na jedné koleji – a to proti sobě. A to na více takových kolejích. Těžko lze hlasovat coby zástupce (pražského) výkonnostního fotbalu v české komoře pro Romana Berbra a zároveň zastupovat zájmy profesionálních klubů sdružených v LFA. Těžko lze jít na valné hromadě FAČR s ligovým rozhodčím Janem Jílkem za českou komoru do dohadovacího řízení s vedením moravské komory, v níž jsou zástupci klubů, jimiž tentýž Jílek bude za dva měsíce pískat důležité mistrovské zápasy. Těžko lze v roli předsedy LFA vyjednávat pro kluby nejlepší podmínky při prodeji jejich mediálních práv, když na druhé straně stolu sedí Svobodův nadřízený a zaměstnavatel ze Sparty – Daniel Křetínský.
Jak známo, práva na internetové přímé přenosy z první ligy měl minulou sezonu isport.cz, internetová verze Křetínského deníku Sport.
Chápu, že za dané situace oligarchizace českých médií o těchto věcech kolegové ze Sportu těžko mohou psát. Ovšem fotbalový fanoušek by je znát měl. Ostatně tím se možná vysvětlují i některé „záhady“ hlasování na červnové valné hromadě FAČR.
Re: Proč Křetínského deník Sport dává nyní za pravdu Romanu Berbrovi?
Dan (host) / před 7 lety 06.07.2017 09:02
Procházko, zálet už někam do díry a přestaň svými rádoby odbornými názory otravovat čtenáře. Neber si pořád do huby Spartu a Plzeň, namaz se margarínem a vlez do zadku Tvrdikovi.
Re: Proč Křetínského deník Sport dává nyní za pravdu Romanu Berbrovi?
Pepik Žemba (host) / před 7 lety 06.07.2017 09:28
Souhlasím s p.Procházkou to od Křtinského je opravdu účelové.Jde vidět i ve společnosti,jak Slávie vadí těmto klubům zvlášť po zisku titulu!!!!Opakuji pořád jednu věc a to,že bylo dost Sparty a Plzně.
Re: Proč Křetínského deník Sport dává nyní za pravdu Romanu Berbrovi?
Dan (host) / před 7 lety 06.07.2017 10:54
Nevadí mne, že Slavia má titul, vadí mne Tvrdík, který je gauner nejvyššího kalibru. Jen vzpomeňte, co předváděl v politice, v aerolinkach atd. A politické manýry přenáší do sportu
Re: Proč Křetínského deník Sport dává nyní za pravdu Romanu Berbrovi?
Pepik Žemba (host) / před 7 lety 06.07.2017 11:01
Ten Tvrdik je ve fotbale 1 rok a někomu vadi?Otazka proč takovym lidem nevadi Petla a hlavně Berbr a oni škodí fotbalu mnoho a mnoho let a nejvíc mi vadi na těchto lidech,že jim nevadí spoluprace Kretinskeho s Berbrem.....opakuji,at si ti lidé dají sobě otázku kolik toho Tvrdik za jeden blbej rok mohl fotbalu uskodit?
Re: Proč Křetínského deník Sport dává nyní za pravdu Romanu Berbrovi?
stiffler (host) / před 7 lety 06.07.2017 11:19
No proč- protože s ním byl vždy jedna prdel. Nadaávalo se na spojení Plzeň - Berbr a hle vždy bylo spojení Iskřet kabela a Berbr.
.
Re: Proč Křetínského deník Sport dává nyní za pravdu Romanu Berbrovi?
Pepik Žemba (host) / před 7 lety 06.07.2017 11:30
Ještě jednu poznámku ,že zůstal ten Polák šéfem rozhodčích chápu návštěvnost Berbra a Kretinskeho...opravdu chápu a proto to spojení.Pro čistotu fotbalu ten Polák musí zůstat.
Re: Proč Křetínského deník Sport dává nyní za pravdu Romanu Berbrovi?
Hm (host) / před 7 lety 06.07.2017 12:30
škoda, že má Deník Sport monopol.
Chtělo by to nezávislý tištěný sportovní (tý)deník.
Re: Proč Křetínského deník Sport dává nyní za pravdu Romanu Berbrovi?
Lexa (host) / před 7 lety 06.07.2017 12:44
Souhlasím s panem Procházkou.Zhruba je to tak jak píše.Český fotbal je roky ve vleku osobních zájmů některých lidí. Všechny tam pan redaktor jmenoval... Že ho tady někteří urážejí a napadají svědčí o tom, že nejsou schopni vidět za první roh.Bohužel stejné je to i ve společnosti. Kvůli koblize prodají duši i svoji vlast komukoliv, kdo jim tu koblihu dá.
Je neuvěřitelné, jak klesá úroveň sportovní novinařiny..Čtu Sport čtyřicet let a nikdy to nebylo horší. Neznalost, hloupost, naivita, ale určitě i korupce, kdy se píše na objednávku...
Příkladů spousta.
Pár mohykánů ještě drží prapor, ale ubývají. Nastupují Podroužkové,Vackové,Janegové,Špryňarové,Ryšavý,Bárta,Kuchařové....
Re: Proč Křetínského deník Sport dává nyní za pravdu Romanu Berbrovi?
Jiří Cupal Brno (host) / před 7 lety 06.07.2017 12:45
Pane Procházko, vy musíte také psát články,které Vám nařídí bývalý dámský krejčí od nás z Brna,který je nyní uhlobaronem a majitelem vašeho plátku.Dokonce na vás nasadil cenzora také z Brna.
Re: Proč Křetínského deník Sport dává nyní za pravdu Romanu Berbrovi?
Hašek (host) / před 7 lety 06.07.2017 13:12
Berbrova a Peltova Sparta.. Všichni znají ten příběh, někteří ho pravda vytěsnili. Peltovo sparťanská cinklá jara, Křetínského (prázdná) kabela a Peltovo zděšení.. Kdo ví kolik je 1+1, si dokáže spočítat jak je to s podporou rozhodčich v naší lize. Tu řidí z korupce usvědčený polský kamarád pana Tepláka, ale hlavně že všichni spartou povinní mají k dispozici krycí historku o všemocné plzni.
Re: Proč Křetínského deník Sport dává nyní za pravdu Romanu Berbrovi?
spojkovič (host) / před 7 lety 06.07.2017 16:03
Na to svinstvo se hodí jen ten starý otřelí vtip Bolka Polívku -Jak ten občan zvrací na Václaváku za totality a kolem jdoucí občan na něj křičí plně s váma souhlasím.
Re: Proč Křetínského deník Sport dává nyní za pravdu Romanu Berbrovi?
MM (host) / před 7 lety 06.07.2017 18:35
PLZEN A SPARTA NEJVĚTŠÍ HNŮJ ČESKÉHO FOTBALU !!! KORUPCE KORUPCE KORUPCE
Re: Proč Křetínského deník Sport dává nyní za pravdu Romanu Berbrovi?
Jahoda (host) / před 7 lety 07.07.2017 14:47
Pane Prochazko, je to tak 3 roky, kdy jste měl v časopise Hattrick několika strankovy rozhovor s p. Berbrem. Nestačil jsem se divit, jak servilní rozhovor to byl. Casto jste ve svých článcích poukazoval na praktiky tohoto pana a najednou jste v tomto článku pana Berbra chválil, jaký to je skvělý funkcionář, kolik má výborných nápadů pro fotbal a jak skvele pro fotbal jako mistopredseda asociace pracuje. Velmi mě to tenkrát překvapilo, jak jste tenkrat otocil. Asi mi neodpovite, ale zajímalo by mě, co za tím tenkrát bylo (placené PR od FACR ?), a přiznám se, že to byl jeden z důvodů, proc jsem jako dlouholetý předplatitelů magazínu hattrick toto předplatné ukončil.
Re: Proč Křetínského deník Sport dává nyní za pravdu Romanu Berbrovi?
XR2 (host) / před 7 lety 07.07.2017 16:54
Dobře shrnuto, pane Procházko. Je správné poukazovat na lidi typu "Berbr", at už se s nimi schází Křetínský, Paclík, Tvrdík nebo kdokoliv jiný. A báchorky o hodném a nezjištném doktoru Křetínském,který nemyslí na nic jiného, než na obecné blaho našeho fotbalu, necháme kolegům v iSportu. Děkuji za odvahu.
Re: Proč Křetínského deník Sport dává nyní za pravdu Romanu Berbrovi?
Dan (host) / před 7 lety 07.07.2017 18:24
Může mne někdo vysvětlit jaké zlo pro fotbal je Křetínský a Pavlík? Že do fotbalu dávají svoje peníze, kdežto luftjarda cizí? Jaký on má k penězům, asi žádný. Ale z cizího se lépe rozhazuje
Re: Proč Křetínského deník Sport dává nyní za pravdu Romanu Berbrovi?
Dan (host) / před 7 lety 07.07.2017 18:30
Pardon Paclik
Re: Proč Křetínského deník Sport dává nyní za pravdu Romanu Berbrovi?
Týnavský (host) / před 7 lety 07.07.2017 21:15
Vážený pane redaktore,
určitě to myslíte s naším fotbalem dobře, já také. Napsal jste článek, který má hlavu a patu a s Vašimi slovy souhlasím. Jen nechápu Vaše časté narážky na "koblihu" a zřízení, v kterém jsme oba vyrostli. Vy na gymplu na VP, já ve Vysočanech. Jsem jen o pět let mladší a také si na tu dobu vzpomínám, stejně jako Vy. Za komunistů jste vystudoval, já až po revoluci, určitě jste je i povinně volil, ale to je jedno. Co Vám ty komunisti tak špatného udělali, trýznili Vás, věznili? To jen na okraj, přestože se jedná o "sportovní" článek. Nevím, proč musíte neustále připomínat Vaše politické smýšlení, které je, tipnu si, orientované na "čisté" strany ODS a TOP 09. Pokud se mýlím, tak se omlouvám.
Re: Proč Křetínského deník Sport dává nyní za pravdu Romanu Berbrovi?
Lexa (host) / před 7 lety 08.07.2017 15:08
Komunisti trýznili miliony lidí po celém světě, vraždili, kradli a ničili životy ve velkém. U nás taky. Tak prosím nerelativizujme komunismus a neříkejte prosím, že nic tak hrozného nedělali. Dělali a kdyby mohli dělají to dodnes!!
Re: Proč Křetínského deník Sport dává nyní za pravdu Romanu Berbrovi?
Karel (host) / před 7 lety 08.07.2017 15:53
Je úsměvné, že o nestrannosti redaktorů píše zrovna někdo, kdo byl celá devadesátá léta na výplatní listině Slavie a nijak se náklonností k ní netají dodnes. :)
Re: Proč Křetínského deník Sport dává nyní za pravdu Romanu Berbrovi?
Ed (host) / před 7 lety 09.07.2017 07:48
Křéťa chce konečně LM a udělá pro to všechno.
Re: Proč Křetínského deník Sport dává nyní za pravdu Romanu Berbrovi?
Kolop (host) / před 7 lety 10.07.2017 08:58
Pro Karla: Vy asi nevíte, že Hattrick byl sice krátce mediálním partnerem Slavie, ale tato spolupráce byla záhy ukončena ze strany klubu kvůli kritickým komentářům Hattricku a efotbalu,.cz už v průběhu jara. A v 90. letech byli na výplatní pásce Slavie za Šeterleho úplně jiní lidé než autor tohoto článku. Totiž ti samí, co byli tehdy na výplatní pásce Sparty:-). Dnes někteří z nich pracují na FAČR:-).
Re: Proč Křetínského deník Sport dává nyní za pravdu Romanu Berbrovi?
Wendy (host) / před 7 lety 10.07.2017 09:57
Výborný článek. Ovšem ty redaktory ze Sportu chápu, každý máme hypotéky.
Re: Proč Křetínského deník Sport dává nyní za pravdu Romanu Berbrovi?
Josef Švejk (host) / před 7 lety 11.07.2017 07:49
Pan Procházka má pravdu a dlouhodobě oproti jiným investigativcům drží jednu kolej, jeden směr... Tak tedy proč najednou zase tolik křiku ? Velmi jednoduché, přibývají další a další investoři do fotbalu a jak se ukazuje, hrátky s dotacemi silného a vlivného sportovního svazu půjdou stranou. Sponzoři utíkají a noví se sami nehrnou. To tedy znamená, že doba jistoty pomíjí a budeme se muset starat páni bafuňáři, tudíž "pracovat". PROTO TA NERVOZITA ! Co tedy dál, kouzelné dědečky jako sponzory, více čínských investic, odvážné dotační politiky nebo...?