Dobré, ale v San Marinu by vyhrál i Vyšehrad s Lavim v sestavě
Když jsem sledoval první poločas nedělního kvalifikačního zápasu MS 2018 San Marino – Česko (0:6), vzpomněl jsem si na únorový komentář kolegy Jan Vacka z deníku Sport k Dočkalové odchodu do Číny. Psal v něm mimo jiné: „Ačkoli osmadvacetiletý středopolař platí na tuzemské úrovni za špičkového hráče, navíc dostatečně zkušeného, aby čínskou výzvu ustál, zejména v úvodu nového angažmá nemusí být na vrcholu své výkonnosti. Nějaký čas zabere aklimatizace, sžití se s novým prostředním a spoluhráči. Národní tým ale takový prostor nemá. Už na konci března čeká na Čechy kvalifikační duel proti San Marinu, který potřebují bezpodmínečně zvládnout, aby si uchovali naději na postup na mistrovství světa 2018 v Rusku. Zda do něj půjdou i s Dočkalem, to je nyní otázka. Otázka, která by při jeho setrvání ve Spartě neměla opodstatnění.“
Tolik Jan Vacek. Už tehdy mě napadlo: „Příteli, byl jsi někdy v San Marinu? To je takový kopeček, kolem nějž žije asi 32 tisíc lidí.“ Tenhle tým prodavačů keramiky, bankéřů, studentů a učitelů, co si chodí kopnout po práci, musí porazit i Vyšehrad s „Lavim“ v jeho nejlepší mejdanové formě.
A tak se v neděli i stalo. Ale abychom to nezlehčovali. Na rozdíl od Norů to zvládl Jarolímův výběr v první půli bravurně. Dal rychlé dva góly, vzorně kombinoval. Po pauze to bylo na můj vkus až příliš údržbářské a profesorské, i když chápu, že si nikdo z profíků nechce před důležitou částí jarní sezony od nějakého příliš snaživého stánkaře či studentíka zranit kotník.
Dobré také je, že tým získává svou tvář. Mladíci jako Jankto, ve středu proti Litvě i Sýkora, stejně jako zraněný Schick, který je v zásobě, dávají proti podzimnímu zmaru a tápání s Droppou apod. šanci a naději do budoucna. Pesimismus tak rázem střídá optimismus.
Ázerbájdžán a Norsko ztrácejí, pozor na Severní Iry!
Optimismus do boje o postup na MS do Ruska, tedy o druhé místo, dodal i druhý nedělní podvečerní zápas: Ázerbájdžán – Německo (1:4). Ovšem večerní duel v Belfastu – Severní Irsko – Norsko (2:0) - Čechy už tak nenadchl. Z jejich pohledu by při postupových úvahách byla mnohem lepší remíza. Norové s pouhými třemi bodíky z pěti utkání jsou tak asi z postupové hry venku, ovšem v tabulce druzí Severní Irové nasbírali po polovině kvalifikačních zápasů bodů až příliš.
K jistotě postupu do baráže, kam jde osm s devíti celků na druhých příčkách, by bylo nejlepší 10. června vyhrát v Norsku, 4. září zvítězit v Severním Irsku a 5. října získat tři body v Ázerbájdžánu. A samozřejmě si pak doma v závěru 8. října poradit se San Marinem. Pokud jde o domácí utkání s mistry světa Němci (1. září), bylo by výborné uhrát v něm lepší výsledek než Severní Irové (ti Němce hostí až 5. října). Kdyby Severní Irové ztratili v Ázerbájdžánu (10. června) či Norsku (8. října), bylo by to také jen dobře. Pak by třeba stačilo v Norsku či Severním Irsku remizovat.
-
1.
Německo
5
5
0
0
20:1
15
2.
Severní Irsko
5
3
1
1
10:2
10
3.
ČESKO
5
2
2
1
8:4
8
4.
Ázerbájdžán
5
2
1
2
3:8
7
5.
Norsko
5
1
0
4
5:9
3
6.
San Marino
5
0
0
5
1:23
0
Ovšem je třeba brát na paměti, že na barážový postup z druhé příčky je třeba získat dostatečný počet bodů. Ten nejhorší, devátý, jde z kola ven.
A pozor! Body získané s posledním celkem, tedy se San Marinem, se v tabulce celků z druhých míst mažou. Takže těch nedělních šest gólů je sice dobrých v tabulce skupiny C, ovšem v následné tabulce mužstev z druhých příček jsou k ničemu.
Aby Česko nelitovalo zbytečných ztrát v žebříčku FIFA
Pak už bude záležet na losu listopadové baráže. Dostat třeba Itálii – to by asi byla konečná. V této souvislosti se jeví jako chyba, že trenér Karel Jarolím a spol. podceňují žebříček FIFA a „vytvářejí“ z oficiálních utkání zápasy neoficiální (v září Česko – Arménie 3:0, v březnu Česko – Litva 3:0). Protože v utkáních FIFA se smí střídat nejvýše šest hráčů a Češi nasadili do každé půle dvě různé jedenáctky, nemohou se tyto duely počítat do žebříčku FIFA.
Ovšem žebříček FIFA tu není jen pro legraci králíkům. Ten se využívá nejen k určení pořadí a momentální relativní síly národních týmů, ale jako jedna z možností rozdělení do losovacích košů při losech významných turnajů, jakým byly třeba MS 2010 i 2014.
Aby to české fotbalisty a FAČR ještě nemrzelo. Je opravdu zařazení pěti hráčů navíc v přátelském utkání pro trenéry tak důležité, aby kvůli němu přicházelo Česko o cenné body do žebříčku FIFA? A opravdu si hráčští agenti/zprostředkovatelé tolik cení startů svých klientů/hráčů i v zápasech, které FIFA ve svých statistikách ignoruje?
Nejvznešenější republika San Marino – Česká republika 0:6
Na závěr ještě jedna zajímavost z nedělního San Marina. Jak při svém komentáři v ČT Sport podotkl i Jaromír Bosák, San Marino ve formálním politickém styku používá oficiálního názvu: „Nejvznešenější republika San Marino“ (anglicky Most Serene Republic of San Marino).
Jestliže tedy řada politiků, novinářů, funkcionářů i některých fanoušků tvrdošíjně užívá při označování našeho státu formálního politického názvu „Česká republika“ (the Czech Republic), což fotbalisté i další sportovci nosí na svých dresech či teplácích, musí uvádět výsledek nedělního utkání následovně: „Nejvznešenější republika San Marino – Česká republika 0:6“.
Müller má pravdu. San Marino je evropským bufetem bez obsluhy
Jinak to totiž nejde, nelze míchat hruška s jablky. Potom se ale další členové ve skupince C musí označovat také jako: Spolková republika Německo (the Federal Republic of Germany), Severní Irsko, část Spojeného království Velké Británie a Severního Irska (Northern Ireland, part of The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland,), Ázerbájdžánská republika (the Republic of Azerbaijan) a Norské království (the Kingdom of Norway). Že to je blbost a krajně nepraktické?
Tak proč se v Česku stále tolik „republikuje“? Proč se i ve sportu tvrdošíjně používá Česká republika, když jednoslovný (geografický) oficiální název země, zapsaný v seznamech Organizace spojených národů (OSN), zní Česko (Czechia)?
Stejně tak užíváme praktické jednoslovné názvy pro soupeře ze skupiny C: Německo (Germany), Severní Irsko (Northern Ireland), Ázerbájdžán (Azerbaijan), Norsko (Norway) a San Marino (San Marino).
Je to takhle pochopitelné? Když Česká republika, tak Nejvznešenější republika San Marino (anglicky Most Serene Republic of San Marino). Když San Marino, tak Česko (Czechia). Myslíte ale, že to časem pochopí i vedení Fotbalové asociace České republiky (FAČR) v čele s Miroslavem Peltou a vedení Českého olympijského výboru (ČOV) s Jiřím Kejvalem? Nebo bude zapotřebí vyndat jim nejprve z hlav míče a vesla?
vedení Fotbalové asociace České republiky (FAČR) nikdy nic nepochopí,
Branky, body, úplatky (host) / před 7 lety 27.03.2017 13:35
Branky, body, úplatky aneb Co je Pelta
http://paragraphos.pecina.cz/search/label/Miroslav%20Pelta
Re: Dobré, ale v San Marinu by vyhrál i Vyšehrad s Lavim v sestavě
Charlie (host) / před 7 lety 27.03.2017 13:50
Souhlas, v San Marinu by vyhrál každý tým,, s Dočkalem i bez Dočkala.
Re: Dobré, ale v San Marinu by vyhrál i Vyšehrad s Lavim v sestavě
kolik (host) / před 7 lety 27.03.2017 13:58
Prosim prosim prosim, at se cemukoliv s nami a uz vubec ne narodaku nerika czechia.
Re: Dobré, ale v San Marinu by vyhrál i Vyšehrad s Lavim v sestavě
Lukika (host) / před 7 lety 27.03.2017 14:10
Přirovnání s Nejvznešenější republikou přesně sedí, díky autorovi. Republik jsou na světě stovky, uznaných i těch neuznaných a pofidérních - právě ty o sobě ale s oblibou neustále prohlašují, že jsou republikami. Naše Česko/Czechia je na světě jen jednou. Slušné a opravdu demokratické státy své politické jméno v nepolitických souvislostech neuvádějí. Francie je sice hrdou republikou, ale pro svět France, nikoli French Republic. Je na čase zbavit se zlozvyku a uvědomit si, co je normální a přínosné pro jméno naší země ve světě.
Re: Dobré, ale v San Marinu by vyhrál i Vyšehrad s Lavim v sestavě
We are from Czechia (host) / před 7 lety 27.03.2017 14:12
Go Czechia ! Czech Republic je fakt ohavný trapas. Jediná země, která to cpe do názvu, jak zmanipulovaní blbečci typu "kolik (host)" žádají. Jakoby žádali, abychom nebyli považováni za zemi. ale za státní zřízení, event nějaký Czech team (což je i Sokol Kotěhůlky). Do sportu politické jméno nepatří, koho zajímá jestli jsme republika či království.... Jsme Česko, tedy Czechia.
Re: Dobré, ale v San Marinu by vyhrál i Vyšehrad s Lavim v sestavě
Václav Sulista (host) / před 7 lety 27.03.2017 14:19
Česko do toho, ať je to republika, království či cokoliv jiného.
My jsme Česko, už aby se šli vycpat s českým týmem, #ceskarepre a jinými označeními. Také říkáme federálním bratrům Slovensko a ne slovenský tým či Slovenská republika.
Naše bafuňáře zajímá ale bohužel pouze jediné, jak vydojit od státu pokud možno nejvíce peněz.
Re: Dobré, ale v San Marinu by vyhrál i Vyšehrad s Lavim v sestavě
Pepa (host) / před 7 lety 27.03.2017 15:08
Autorovi děkuji za velice trefné přirovnání. Ano, přesně tak systematicky by se mělo uvažovat a psát: buďto tedy Nejvznešenější republika San Marino - Česká republika NEBO San Marino - Česko (a anglicky San Marino - Czechia). Toto pochopí každý člověk s průměrnou inteligencí, ale to bohužel od sportovních funkcionářů, jak vidět, nelze očekávat. Většina obyvatelstva je tak indoktrinována od první třídy základní školy, z médií a sportovních přenosů, že mu to ustavičné "republikování" v souvislosti s naší krásnou zemí připadá normální a přirozené. Ale je to totální a těžko pochopitelná úchylka.
Re: Dobré, ale v San Marinu by vyhrál i Vyšehrad s Lavim v sestavě
LaviXavi (host) / před 7 lety 27.03.2017 15:12
Prosím, lidi, pochopte už, že Czechia je super jméno, ze stejné kategorie, jako jiná jména států Austria, Croatia, Germany apod. Je přece fajn fandit národnímu Teamu Czechia, než nějakému politickému režimu (republice, království, či sultanátu). Krátké jméno s koncovkou -ia (Czechia) není jménem z Východu, jak nám furt někdo lže, ale jménem převzatým z latiny, tedy jménem váženým a hodnotným, jménem, které se ideálně hodí i pro SPORT. Důkazem, že se jména s koncovkou -ia se ve sportu běžně používají, jsou např. jména velkých evropských fotbalových klubů: Valencia, Borussia, Astoria, Westfalia, Slavia, Viktoria .... A hlavně: Jméno Czechia má bohatou minulost. V žádném případě ho nevymyslel Miloš Zeman. Více zde: http://czechia-cesko.webnode.cz/
Re: Dobré, ale v San Marinu by vyhrál i Vyšehrad s Lavim v sestavě
Libuše (host) / před 7 lety 27.03.2017 15:16
Tady by se už opravdu měli naši sportovci tvrdošíjně odmítající jednoslovný název našeho státu chytit za hlavu. Obávám se ale, že to, co by pochopil průměrně inteligentní nosorožec, totiž že nelze míchat politický název s názvy geografickými, je nad jejich síly. Aspoň to tak v poslední době vypadá.
Re: Dobré, ale v San Marinu by vyhrál i Vyšehrad s Lavim v sestavě
LaviXavi (host) / před 7 lety 27.03.2017 15:22
Prosím, lidi, pochopte už, že Czechia je super jméno, ze stejné kategorie, jako jiná jména států Austria, Croatia, Germany apod. Je přece fajn fandit národnímu Teamu Czechia, než nějakému politickému režimu (republice, království, či sultanátu). Krátké jméno s koncovkou -ia (Czechia) není jménem z Východu, jak nám furt někdo lže, ale jménem převzatým z latiny, tedy jménem váženým a hodnotným, jménem, které se ideálně hodí i pro SPORT. Důkazem, že se jména s koncovkou -ia se ve sportu běžně používají, jsou např. jména velkých evropských fotbalových klubů: Valencia, Borussia, Astoria, Westfalia, Slavia, Viktoria .... A hlavně: Jméno Czechia má bohatou minulost. V žádném případě ho nevymyslel Miloš Zeman. Více zde: http://czechia-cesko.webnode.cz/
Re: Dobré, ale v San Marinu by vyhrál i Vyšehrad s Lavim v sestavě
Grass71 (host) / před 7 lety 27.03.2017 15:28
Jasně, jedině Czechia! Pokud někdo říká, že Czech Republic zní líp než Czechia, pak neví, která bije. Takovej názor je ovlivněný fakt drsnou a hloupou propagandou. Copak se dá říct, že např. Italian Republic zní líp než Italy? Nebo že French Republic zní také líp než France? WTF? A co America, či Britain? o se přece běžně říká. Tak už na jméno Czechia přestaňte plivat, fakt to není výmysl Zemana, i když on sám to tvrdí, ješita. Hele, dříve se přece lidi taky nebáli mnohem podivnější slepeniny Czechoslovakia, a normálně to začali používat, když vzniklo ČSR. To politický jméno Czech Republic fakt do sportu nepatří, to je vážně přežitek. Jsme na něj zvyklí, ale měli bychom otevřít oči, a všimnout si, že jsme poslední republikou Evropy, která se republiky v názvu nechce nikdy zříct. Vážně mi hlava nebere, jak někdo může používat spojení Česká republika a mluvit přitom o době, kdy ještě republika v Česku vůbec nebyla, to je vážně ujeté.
Re: Dobré, ale v San Marinu by vyhrál i Vyšehrad s Lavim v sestavě
ForcaBarca (host) / před 7 lety 27.03.2017 15:41
Normálně se Czechia používá i ve fotbalu, bylo by dobrý, aby to někdo panu Peltovi řekl.
Tady jsou důkazy:
http://www.soccerbettingstatistics.com/country/czechia/23
http://clubelo.com/CZE
http://www.eloratings.net/Czechia.htm
Re: Dobré, ale v San Marinu by vyhrál i Vyšehrad s Lavim v sestavě
F.Mostecký (host) / před 7 lety 27.03.2017 17:15
Sportovci získávají nemalé finanční prostředky od vlády, jejíž rozhodnutí ohledně užívání zeměpisného názvu Česko / Czechia ostentativně nerespektují. Má k tomuto jejich chování česká vláda trpně přihlížet?
Re: Dobré, ale v San Marinu by vyhrál i Vyšehrad s Lavim v sestavě
Lofas (host) / před 7 lety 27.03.2017 17:37
Jasně, tak pak třeba Středoafrickou republiku nazývejme Středoafricko, Dominikánskou Dominikánsko, Velkou Británii stačí nazývat jen Británií, Černou Horu jen Horou, protože taky na světě jiná než Černá není, Nový Zéland jen Zélandem, atd. Proč se tu pořád řeší název Czech Republic? Je to vžité, tak co. Makedonii taky v angličtině nazývají FYR Macedonia (Former Yugoslav Republic), Čínu jako China PR (People Republic) a JAR nazývají jako South Africa, což je zase nepřesné geograficky. Nedělejte bordel v něčem zažitým a nehaste to, co nehoří.
Re: Dobré, ale v San Marinu by vyhrál i Vyšehrad s Lavim v sestavě
Josef Pandula (host) / před 7 lety 27.03.2017 18:19
Lofas, melete pate pres devate, South Africa je samozrejme zemepisnym nazvem, formalni je pak Republic of South Africa. Kazdy koho znam (s vyjimkou Reku) rika Macedonni Macedonia, a ne FYROM. Czech Republic je tu 24 let coby samostatny stat, jak muzete popsal historii zeme ktera je 1200 let dlouha timto nazvem? To nase republikovani je typicky ceska mentalni porucha
Re: Dobré, ale v San Marinu by vyhrál i Vyšehrad s Lavim v sestavě
ForcaBarca (host) / před 7 lety 27.03.2017 18:34
Jediný, kdo tady dělá bordel v názvech, je Lofas. Kroutím hlavou nad tím, jak může být někdo tak zaslepený a argumentovat pomocí nesmyslů PROTI JMÉNU vlastní země a obhajovat jméno POLITICKÉHO REŽIMU. Dominikánskou republiku nelze zkracovat, poněvadž by se pletla s Dominikou, což je jiný stát. Středoafrická republika krátké jméno nemá. Kromě toho by bylo smutné brát si za vzor právě tento rozvojový stát. Nemá smysl vysvětlovat všechny "příklady", které tady uvedl. Doporučuji raději navštívit info stránku, kde najdete všechny výhody jména Czechia na jednom místě: http://czechia-cesko.webnode.cz/vyhody-jmena-czechia/
Re: Dobré, ale v San Marinu by vyhrál i Vyšehrad s Lavim v sestavě
GoCzechia (host) / před 7 lety 27.03.2017 18:48
Doporučuji všem, kdo nechápou, proč je Czechia super jméno, aby navštívili stránku s nejčastějšími diskusními příspěvky. Jistě tam najdou i svůj typ námitky a odpověď na ni: http://czechia-cesko.webnode.cz/strucne-a-jasne/
Re: Dobré, ale v San Marinu by vyhrál i Vyšehrad s Lavim v sestavě
Jindrich Sort (host) / před 7 lety 27.03.2017 22:32
Pod tento článek bych se podepsal. Zcela jasně vyjádřeno. Jak dlouho je tento fakt třeba opakovat? Někteří lidé (s bafuňáři v čele) zřejmě sportovní utkání považují za formální politickou konferenci nebo armádní cvičení, kde je užití politického názvu odůvodnitelné. Hlavní je, že tito lidé (Pelta, Kejval a další) trpí panickou úzkostí ze jména Česko/Czechia. Tento stav, který ovládá jejich jednání, je iracionální.
Naprosto bezpáteřní a pokrytecké způsoby, kdy vládní doporučení a podepsaná závazná memoranda nic neznamenají, podkresluje české sportovní poměry. Dokud budou tito omezení lidé v čele, těžko se dočkáme změny.
Re: Dobré, ale v San Marinu by vyhrál i Vyšehrad s Lavim v sestavě
lexa (host) / před 7 lety 28.03.2017 14:05
Pane Procházko,kam zmizely komentáře Zdeňka Kudely?Vždycky jsem je četl rád a bylo to velmi zajímavé čtení.Škoda....