Penalty pro celý svět

„Penalta v sobě má jedno úžasné kouzlo. Ať už mluvíte anglicky, česky nebo mandarínsky, když vám někdo postaví míč na penaltový puntík, tak prostě víte, co máte dělat. Říkáme tomu univerzální jazyk,“ říká Pavel Kacerle, jenž chce s pomocí aplikace Live Penalty umožnit každému fotbalovému fanouškovi na světě kopnout si penaltu proti svému oblíbenému brankáři.

Penalty pro celý svět

Jak vás něco takového vůbec napadlo?

Ještě na projektech, které jsme dělali pro Marvel Studios, jsme si ověřili, že když dáte nějaký digitální produkt do skutečného světa, tak na něj lidé na internetu reagují úplně jinak. Dnes, kdy jsme všichni zahlcení digitálním obsahem a žijeme dvacet čtyři hodin denně online, si začínáme uvědomovat limitovanost živého elementu a mnohem více si ho v digitálním světě vážíme. To jsem si uvědomil během našeho projektu, který jsme připravovali právě pro Marvel a film Strážci Galaxie Vol.2, kde jsme něco podobného využívali, a rozhodl jsem se, že se propojování digitálního světa s tím fyzickým chci věnovat dál. Jenže z legislativních a jiných historických důvodů jsem v tom nemohl pokračovat pro Disney, tak jsem se otočil ke sportu.

Hodně se teď mluví o tom, že fotbalové kluby musí hledat nové způsoby, jak vydělávat peníze, i když se zrovna fotbal nehraje. Evidujete o svou aplikaci větší zájem?

Ze strany fanoušků, kteří teď mají více času, určitě ano, ale na velké kluby ještě bohužel nejsme připravení. Jsme v kontaktu například s bundesligou, ale ta chce celý ten koncept nejprve vidět v praxi v české lize. Jsme tedy zatím ve fázi testování. Do září chceme dostat do našeho studia v Praze výrazné osobnosti českého fotbalu, prokázat, že to může fungovat a vrhnout se do bundesligy. Naší myšlenkou ale není jen vysílat z Prahy. Chtěli bychom Live Penalty nechat kolovat po všech těch krásných stadionech ve světě a zprostředkovat tím fanouškům alespoň částečně pocit, který můžou mít pouze hráči na hřišti. A tím nemyslím jen velké stadiony typu Allianz Arény v Mnichově nebo Etihad Stadium v Manchesteru, ale třeba do skály vytesané hřiště na souostroví Lofoten v Norsku, plovoucí hřiště mezi mrakodrapy v Singapuru, hřiště ve tvaru „L“ v thajském slumu, nebo hřiště se svatým stromem ve středovém kruhu v Číně. Právě ta myšlenka, že si sednu v Praze do křesla ve svém obýváku a podívám se na nějaké takové místo na druhém konci světa, a ještě si z něho odnesu fotbalový zážitek, kde si zahraju živě proti lokálním hvězdám, je to, co nás baví nejvíc. A i velké kluby o to samozřejmě mají zájem.

Co jsou Live Penalty?

Live Penalty je mobilní aplikace, v níž si může každý „kopnout“ penaltu na svého oblíbeného brankáře. Jedna hra zde trvá zhruba pět minut a skládá se z deseti kol, kdy každé kolo znamená jedno zahrání pokutového kopu. Na jedné straně stojí skutečný fotbalový brankář ve skutečné fotbalové brance proti speciálně upravenému automatickému trenažeru. Na straně druhé jsou za obrazovkami svých smartphonů ukryté (zatím) stovky fotbalových fanoušků, kteří spolu devět kol soutěží o to, kdo z nich bude v tom desátém trenažer ovládat a postaví se „tváří v tvář“ třeba Manuelu Neuerovi. Tvůrci Live Penalty už totiž jednají o spolupráci s německou bundesligou, ale nejprve se musí osvědčit v Česku. Zatím tak v jejich brance stanuli třeba Filip Nguyen z Liberce nebo Přemysl Kovář ze Slavie a oba se pěkně zapotili. Nejvyšším cílem je ale dostat trenažer na plný stadion jen pár okamžiků před tím, než na něm začne zápas Premier League. Do budoucna už má společnost, která za vývojem aplikace stojí, připravené i koncepty pro další sporty jako kriket, baseball nebo lední hokej.

A budou vám opravdu půjčovat své brankářské hvězdy, kterým vyplácí mnohdy i přes sto tisíc liber týdně. 

My jsme se bavili se dvěma opravdu velkými kluby – s Bayernem Mnichov a Manchesterem City – a oni řeší několik věcí. Za prvé, na svých stadionech jsou schopni „odbavit“ dejme tomu padesát až sedmdesát tisíc lidí, ale s těmi miliony dalších v Asii, Jižní Americe nebo v rostoucí Africe už nemají téměř žádnou pozápasovou interakci a neumí je zmonetizovat. Oni vědí, že v Thajsku na ně chodí po večerech koukat do barů miliony lidí, ale na sobě při tom mají neoficiální dresy odněkud ze stánku a na jejich stadion se nikdy v životě nepodívají, takže co s nimi? Jediná možnost je dostat je tam virtuálně, a kluby na to opravdu hodně slyší. Druhá věc pak je, že fanoušci na stadionech všude stárnou. Ať jste Manchester, Sparta nebo Bayern, tak ti mladí si za vás raději zahrají ve FIFĚ, než aby se na vás přišli podívat na stadion. Takže kluby teď hledají nějaký most mezi skutečným fotbalem a tím digitálním, aby oslovily i ty nejmladší generace a nepřicházely o příjmy. A tím mostem můžou být právě Live Penalty.

Samotná FIFA, o jejímž zrychleném nástupu se teď hodně mluví, tedy tím ideálním mostem není?

Kluby to zkouší, hodně do e-sportu investují, ale jako zcela funkční model se to zatím příliš nejeví. Pochopitelně hojně zpeněžují práva na hráče, loga a stadiony, ale o přímé spojení s jejich nejcennějšími assety nejde. Starší a skalní fanoušci navíc na esportové týmy, které si kluby už nějakou dobu staví, nereagují často úplně nejlépe. My proto říkáme, že jsme někde na pomezí esportu a skutečného fotbalu, že kombinujeme digitální prvek z esportu se skutečným sportovcem ze skutečného světa, a kluby na to slyší.

Jak tedy kluby mohou fanoušky ve vaší aplikaci zmonetizovat?

EA Sports, konkrétně tedy FIFA, už je to dávno naučila. Ve FIFĚ vydělávají tak, že obléknou digitální postavičku do svého dresu a na záda mu napíšou Lewandowski. U nás to bude stejné, jen ty licenční prvky „oblékneme“ přímo na hráče, k jeho jménu, na panel za brankou atd. Kluby už vědí, že nemusejí pár tisícům lidí prodat svůj oficiální dres za devadesát devět dolarů, když mohou milionům lidí prodat digitální podobu svého loga za devadesát devět centů. Představte si, že fanoušek Manchesteru United promění penaltu proti Edersonovi z Manchesteru City a Ederson u jeho jména uvidí znak United… Za devadesát devět centů je to pro fanouška slušná odměna.

V budoucnu prý také plánujete postavit svůj přístroj před branku na stadionu těsně před zápasem. Proč?

Kluby z tohoto pohledu řeší jednu věc. Své fanoušky na stadionech monetizují nejvíc právě před začátkem zápasů. Fanoušci přijdou, koupí si čepici, šálu, hot dog a pivo a jdou si sednout na tribunu. V Anglii už tedy pochopili, že je musí na stadion dostat co nejdřív, aby si ten hot dog a pivo nekoupili jen jednou, ale třeba dvakrát třikrát. Bavíme-li se tady o stadionech s kapacitou šedesáti tisíc sedaček, tak to jedno dvě piva na fanouška navíc dělají obrovské množství peněz. Z toho důvodu kluby připravují bohatý a co nejdelší předzápasový program, pořádají různé soutěže nebo zvou hudební kapely a jednou si třeba postaví na penaltu náš přístroj. Zatím ale řešíme spíš technologický problém. Používáme totiž nejnovější technologii, která doručuje video po celém světě se zpožděním pod půl vteřiny, zatímco když koukáte na youtube na nějakého youtubera, který streamuje „živě“, tak má zpoždění deset až patnáct vteřin. Takže kdyby se na stadionu mělo do naší aplikace přes mobilní data připojit šedesát tisíc lidí, mohl by to být pěkný průšvih, protože na bundesligovém zápase, kde má tolik lidí mobil v kapse, většinou neodešlete ani esemesku.

Celý rozhovor se zakladatelem společnosti, která stojí za vývojem aplikace Live Penalty, Pavlem Kacerlem si přečtete v novém čísle časopisu HATTRICK, které je právě teď na stáncích, a dozvíte se v něm úplně všechno o tom, co největší světové kluby řeší po provozně-ekonomické stránce.