Je znak FAČR „obšlehnutý“? Strahov používá lva, který vypadá jako ten z novozélandského pivního tácku

Jako první si toho všimli přátelé z iniciativy „Čistý fotbal“. Fotbalová asociace ČR (FAČR) má bezesporu řadu problémů, ale vypadá to, že by mohla čelit další nepříjemnosti. Podle dokonalé analýzy fotbalového fanouška, povoláním grafika Karla Hejkala, který provozuje blog na svém webu dresblog.cz, to totiž vypadá, jako by FAČR používala logo s okopírovaným lvem.

Je znak FAČR „obšlehnutý“? Strahov používá lva, který vypadá jako ten z novozélandského pivního tácku

Je znak FAČR „obšlehnutý“? Strahov používá lva, který vypadá jako ten z novozélandského pivního tácku  

Autor článku, který stojí za to si přečíst celý, obsáhle rozebírá problematiku kolem vzniku nového loga FAČR z roku 2010 a jeho vývoje do současné podoby.

Jak jde Karel Hejkal do hloubky, dostává se k zajímavému zjištění. Totiž, že ústřední motiv lva ze znaku FAČR je možná okopírován z loga jedné novozélandské firmy z Aucklandu, vyrábějící pivo.

Hejkal se sice nenechává strhnout k absolutnímu soudu, nicméně po přezkoumání všech detailů a argumentů se lze domnívat, že lev v logu FAČR skutečně připomíná kopii lva staršího, „pivního“ z Nového Zélandu.

Je český fotbalový lev kopií?

„Mám-li odpovědět tak, jak to při zvážení všech aktuálně známých faktů cítím, pak ano. Je kopií. Na náhody lze věřit odsud posud,“ píše Karel Hejkal.

„Lev užívaný na znaku FAČR a na dresech české reprezentace je:

  1. podle dohledatelných zdrojů novější než novozélandské logo
  2. se lvem užívaným společností Lion shodný nad míru vyšší než nahodilou.

Pokud FAČR či autoři nepředloží racionální vysvětlení, které by výše uvedené indicie postavilo mimo hru, lze se domnívat, že český fotbal i národní tým se pravděpodobně prezentují nepůvodním znakem,“ tvrdí Hejkal.

Chce to nový znak

Kromě složité roviny právní připomíná Karel Hejkal hlavně rovinu etiky a určité profesní cti, kde věci stojí jinak.

„Vizuální úroveň a řemeslná kvalita značek používaných FAČR jsou prachbídné, vkus či koncepce absentují zcela. Nic z toho českému fotbalu nedělá zrovna dobrou reklamu. A pokud se k tomu znak FAČR, jakož i další její loga, skutečně pohybují na hraně autorského zákona, ne-li za ní, pak je to vskutku z ostudy kabát.  Je na čase to změnit,“ soudí ve svém zajímavém blogu Hejkal.

A co za dané situace navrhuje?

 „Nejlepší cestou bude následovat další sportovní svazy a ve spolupráci nikoliv s kamarády z mokré čtvrti, ale se skutečnými špičkami v oblasti sportovního brand designu připravit soutěž jak na nové logo, tak na kompletní identitu. Takovou, jaká bude hodna země evropských šampionů a vicemistrů světa a jaká neudělá ostudu bohaté historii českého fotbalu ani moderní zemi stále ještě plné šikovných hráčů i grafiků.“

Co k tomu dodat? Než kopírovat staré lvy (jak ve fotbale, tak v ledním hokeji) by to opravdu konečně chtělo profesionální práci. I na Strahově, i co se týče loga a celkové identity.