Derby Sparta – Slavia třikrát do roka? To je dobře. Hlavně ať je to fér!
Nový ligový model pro sezonu 2018/2019 byl schválen, což je podle mého názoru dobře. Byť je poněkud divoký (podrobněji v přiloženém boxu). Když vidím zápasy některých soupeřů z dolní části tabulky a tristní návštěvy na jejich utkáních, uvítal bych raději snížení počtu ligových týmů na dvanáct celků, které by si to nejprve rozdaly každým s každým dvakrát systémem doma a venku.
A pak by se soutěž rozdělila na skupinu o titul (první až šesté místo) a skupinu o záchranu (sedmé až dvanácté místo), kde by spolu hrály zase dvakrát systémem doma-venku. Místo 35 utkání by jich bylo sice jen 32, ovšem derby Sparta – Slavia by se mohlo konat (pokud tedy budou pražská „S“ českému fotbalu nadále dominovat) hned čtyřikrát za sezonu. Při schváleném modelu to bude pouze třikrát a jen jeden celek při tom bude mít dvakrát výhodu domácího prostředí.
Ovšem kapři si rybník sami nevypustí, pokud téměř polovina mužstev hraje o záchranu, snížení počtu ligových účastníků si nikdy neschválí. I když životní konzervativci křičí, je podle mého názoru schválení nového modelu pro český ligový fotbal dobrou zprávou. Ostatně fanouškovská anketa na isport.cz nedopadá tak špatně, 48 procent příznivců je pro, jen 52 procent proti. Při takových změnách bývá ten poměr daleko vyšší. To se poddá.
Česká liga je v jiné pozici než anglická
Souhlasím se šéfredaktorem deníku Sport Lukášem Tomkem, který ve svém blogu k tomuto tématu napsal:
„Přes všechny možné námitky je to dobrá zpráva. Argument kritiků zůstal na konci dvouletých debat prakticky jediný. ‚Koukněte se na Anglii, Německo či Itálii. Tam se stále hraje dvoukolově, bez nadstavby. Tak proč něco měnit, když přece právě k těmto soutěžím s nejlepšími fotbalisty a nejvíce penězi vzhlížíme?‘ Jenomže toto je omyl, iluze. Všechny výše zmíněné soutěže se totiž ne náhodou pyšní globálním přesahem. Fungují tedy na obrovském trhu a na zcela jiných principech. Daleko více se proto mohou držet zajeté tradice. Důvod něco radikálně měnit prostě nemají. Nebo přesněji - nemají ho tak velký.
Česká soutěž je v jiné pozici. Vždy to byla, je a bude liga lokální. Vždy to bude liga, z níž ti úplně nejlepší hráči budou odcházet do velkoklubů směr Německo, Itálie, snad i Anglie. Stejně jako odcházejí nejlepší hráči z Belgie, Nizozemska či Polska. A co právě tyto lokální ligy v současnosti spojuje? Mimo jiné i změněný herní model s nadstavbou. Tak aby byla soutěž co nejatraktivnější. Pro diváky i sponzory. S více zápasy a s co nejdramatičtější koncovkou. Prostě se tu jde druhé straně naproti, byť to tak v Česku nejspíš nyní někteří fanoušci nechápou. Ale to je normální. Každá velká změna musí ukázat životaschopnost i přes počáteční negaci.“
Moje řeč, takhle se snažím argumentovat už léta. I já, podobně jako Lukáš Tomek, považuji za největší posun k lepšímu nadstavbovou část. Odehrát na konci sezony ještě jeden zápas mezi Plzní, Slavií či Spartou o titul? A na druhém konci (podle současné sezony) sledovat bitvy o všechno mezi Hradcem a Opavou či Jihlavou a Baníkem? Ano, jak píše Tomek, taková gradace soutěži prospěje. Stejně jako méně zápasů o ničem, čemuž má do jisté míry pomoci i prostřední skupina o Evropskou ligu.
Ať hraje baráž i šestý tým!
Měl jsem a mám jen dvě výhrady:
-
Tento systém byl představen už v březnu roku 2016. Za rok se na něm vůbec nic nezměnilo. Takže se dal v pohodě schválit už loni v létě, aby se s novým modelem mohlo začít již od sezony 2017/2018. Jenže český fotbal v čele s předsedou Ligové fotbalové asociace (LFA) Dušanem Svobodou ctí zásadu lenochů „Co se vleče, neuteče“. Chápu ovšem, že se představitelé klubů museli na tuhle změnu vnitřně připravit a postupně ji přijmout za svou. Budiž.
b) Vadí mi, že šestý (nebo dokonce pátý) tým na tom může být nakonec hůř než sedmý (nebo dokonce až desátý tým). Jde mi o baráž o účast v Evropské lize. Do té bych ten šestý (pátý) tým rovněž zařadil, šlo by jen o pár zápasů navíc.
Nový ligový herní model od sezony 2018/2019:
V nejvyšší soutěži se bude hrát 30 kol jako dosud, v nichž se každý s každým utká dvakrát. Poté se týmy rozdělí v nadstavbové části do tří skupin, do které si přenesou získané body. Skupina o titul: prvních šest týmů si proti sobě zahraje jednou, přičemž první tři týmy by měly výhodu tří z pěti zápasů v domácím prostředí. Skupina o baráž o Evropskou ligu: týmy na 7. až 10. místě se utkají o sedmou příčku znamenající účast v baráži o Evropskou ligu s týmem na čtvrtém, či pátém místě ze skupiny o titul. Tato skupina se bude hrát vyřazovacím způsobem dvoukolově. Skupina o udržení: týká se týmů na 11. až 16. místě, hraje se jednokolovým systémem stejně jako skupina o titul, poslední sestupuje přímo do druhé ligy, 14. a 15. tým čeká baráž s druhým a třetím týmem z druhé ligy.
„Nový model také nejde vnímat jako samospásnou myšlenku, po které soutěž automaticky zaplaví tisíce nových diváků a miliony korun od sponzorů a plátců za vysílací práva. Takto to nefunguje. Změna nastavuje ‚jen‘ lepší rámec či prostor, který je však třeba ještě naplnit. Jak a čím? To už bude hodně záležet na klubech a profesionalitě jejich vedení. Prostředí na stadionech (i v jeho okolí), atraktivní férová hra, další smysluplné novinky ke zvýšení důvěryhodnosti (videorozhodčí, porty pro sudí) a také schopnost účinné komunikace s fanoušky ve stále dravějším a měnícím se světě. To v konečném důsledku rozhodne o tom, zda první krok nyní odsouhlasené (r)evoluce naplní svůj potenciál,“ ukončil svůj blog Lukáš Tomek.
Ano, jde nejen o více atraktivních zápasů pro sponzory a o více peněz za televizní práva. Ve vypjatých a ostře sledovaných duelech o titul či záchranu by si rozhodčí neměli dovolit nepokrytě jít na ruku protežovaným klubům proti papírovým a ekonomickým outsiderům. Jde i o fair-play a o důvěryhodnost a prestiž ligové soutěže.
Snaha o fair play. Kéž by se přidali všichni
Je dobře, že sparťanský majitel Daniel Křetínský, který pomáhal tlačit káru LFA vpřed, se už před lety (stejně jako nyní současné vedení Slavie spojené s investiční skupinou CEFC) rozhodl jít jinou cestou než někteří jeho předchůdci. Kdyby chtěl, tak by mohl slavit ligový titul každý rok. A Viktoria Plzeň by i s Vrbou a Horváthem nejspíš ostrouhala. Stejné to bylo se Slavií a Čechoameričanem Borisem Korbelem na začátku 90. let. I on odmítl jít bezskrupulózní cestou „titul za každou cenou“. Nešel, takže prvenství slavili jiní.
Vypovídající hodnotu měl v této souvislosti tweet slávistického šéfa Jaroslava Tvrdíka před nedávným derby Slavia – Sparta:
„Těšíme se na fotbalový svátek roku – derby. S majitelem soupeře nás spojuje boj na hřišti, ale i snaha o fair play. Kéž by se přidali všichni.“
To je celkem jasná zpráva a vnímavější fanoušek rychle pochopí, kam tento tweet míří. Nějaké přihrané penalty „vem čert“, jde o zásadní pojetí fotbalu v 21. století. Horníci a chřestýši patří do toho minulého.
P. S. Více o novém ligovém modelu najdete i v čerstvém čísle magazínu HATTRICK, které vyšlo ve čtvrtek 6. dubna 2017.
Re: Derby Sparta – Slavia třikrát do roka? To je dobře. Hlavně ať je to fér!
Václav (host) / před 7 lety 11.04.2017 12:18
Jó, mně ta změna nevadí, pokud bude víc zajímavých zápasů, proč ne.
Re: Derby Sparta – Slavia třikrát do roka? To je dobře. Hlavně ať je to fér!
Fan (host) / před 7 lety 11.04.2017 12:18
Liga bude NEREGULÉRNÍ - s asymetrickým počtem zápasů doma- venku ve skupině o titul.
A s absurdním zvýhodněním 7. před 6. ?!!!!!!!
To pochopí žák 5. obecné s elementárním povědomím o logice a počtech.
Ne tak řiditelé českého fotbalu.
S autorem lze souhlasit jen v prvém odstavci (12 ... 6, 6).
Jen ale opsal od Bosáka z před několika lety.
Opisovač.
Re: Derby Sparta – Slavia třikrát do roka? To je dobře. Hlavně ať je to fér!
:-( (host) / před 7 lety 11.04.2017 12:38
"Derby Sparta – Slavia třikrát do roka? To je dobře. Hlavně ať je to fér!"
Jak to proboha může být fér, když jeden z nich bude hrát 2 x doma a jen jednou venku ?!
------------
Zlořády zaslouží tepat, i ty plzeňské, ale : je pan Procházka schopen napsat článek, aniž by se otřel o Plzeň ?
To je OBSESE, ne že ne.
A je to kontraproduktivní, protože už je to tak přehnané, že to shazuje jinak oprávněnou kritiku Plzně !
Re: Derby Sparta – Slavia třikrát do roka? To je dobře. Hlavně ať je to fér!
Virgil (host) / před 7 lety 11.04.2017 14:35
"Ve vypjatých a ostře sledovaných duelech o titul či záchranu by si rozhodčí neměli dovolit nepokrytě jít na ruku protežovaným klubům proti papírovým a ekonomickým outsiderům." Dobrá. Opravdu? A co letos? Zápas Liberec-Plzeň nebyl ostře sledovaný a Julínek si tam od začátku do konce zápasu udělal nakloněnou rovinu? Nebyl snad zápas Liberec-Slavia sledovaný a pan Ardeleánu pískal tendečně celý zápas? Ano, v ostatních případech se dá (zřejmě) hovořit o chybách rozhodčích, které se prostě stanou, ale už jen tyto 2 hrůzostrašné případy, které mimochodem komise rozhodčích nonšalantně přešla, ukazují, že žádná podobná změna nepomůže. Oni si pojedou pořád to svoje.
Re: Derby Sparta – Slavia třikrát do roka? To je dobře. Hlavně ať je to fér!
Radek (host) / před 7 lety 11.04.2017 16:05
Pro host: potrefená husa se ozvala. Autor v tomto článku ani jednou nejmenuje Plzeň v souvislosti s neřády. Píše jen, že kdyby Křetínský chtěl, tak by Plzeň nikdy ligu nevyhrála. Což je velká pravda, ovšem mluví jen o Spartě. Myslím, že obsese je v tom, že to tam vidíte. Anebo je to pravda, jen vám vadí, když se o tom píše. Jinak si to nedovedu vysvětlit.
Re: Derby Sparta – Slavia třikrát do roka? To je dobře. Hlavně ať je to fér!
Venca (host) / před 7 lety 11.04.2017 16:11
Pro kritiky: Já nevím, kdo tu opisuje od Bosáka, o tom, že hrát to s 12 účastníky by bylo nejlepší, mluví spousta lidí, to není žádný objev Ameriky. A jinak, že je neregulérní hrát ze tří utkání dvě doma? Jak se to vezme, rozhodne o tom pořadí v základní části. Ten lepší by pak měl mít výhodu. Tak je to i v hokejové play off, jestli jste si nevšiml. Tam se hraje 5 nebo 7 zápasů a ten rozhodující pátý nebo sedmý je na půdě toho, kdo skončil v základní části lépe.
Re: Derby Sparta – Slavia třikrát do roka? To je dobře. Hlavně ať je to fér!
normann (host) / před 7 lety 11.04.2017 16:14
A zamyslel se někdo nad tím, že silný týmy jako Sparta, Slávie a Plzeň nebudou mít 30. kol o co hrát? Do 6. fleku skončej tak jako tak. Takže 2 derby pražských S budou jen o prestiži a klíči od primátora. Vzájemný zápasy, skóre - v dubnu se začne od nuly a půlroční TŘICETIKOLOVÝ PACHTĚNÍ povede jen k úžasný výhodě hrát o JEDEN zápas doma víc!!! WOW! Takže v poslední třetině soutěže už můžou hráči týmů na špici hrát na půl plynu, protože bod sem bod tam nikoho nepálí, třetí tým může skončit třeba 15 bodů za prvním. Hrát na 3 body, rvát se o vítězství? Už po nějaký umolousaný plichtě slyším to klasické "Hlavně že se nikdo nezranil".
Takže celá liga se smrskne na 5 zápasů, kdy o něco pude. Na to se mám koukat?
Moje motivace sledovat českou ligu je po 25 letech, kdy jsem nevynechal skoro žádný zápas, NULOVÁ :-((
Re: Derby Sparta – Slavia třikrát do roka? To je dobře. Hlavně ať je to fér!
hele (host) / před 7 lety 11.04.2017 16:47
Venco, a co fakt, že bude výhodnější skončit 7. (nebo třeba 10. !!!) než 6.
To je regulérní ???
To je paskvil (a ne nějaká drobná kosmetická vada) a může jí obhajovat jen ..... škoda slov :-(
Re: Derby Sparta – Slavia třikrát do roka? To je dobře. Hlavně ať je to fér!
hele (host) / před 7 lety 11.04.2017 16:54
pro vency
z diskuze na eurofotbalu :
Moc bych si pral, aby se stalo tohle: 4tym bude mit 55bodu, 5-7 tym budou mit kolem 40bodu a budou se snazit skoncit na 7miste . Pak 10tym vyhraje to play off a bude hrat baraz s tymem, ktery skoncil 4 a mel po zakladni casti o 25bodu vic :-))))))))))))))))))
Re: Derby Sparta – Slavia třikrát do roka? To je dobře. Hlavně ať je to fér!
:-) (host) / před 7 lety 11.04.2017 17:00
A aby byl boj o 11. místo do poslední chvíle atraktivní, tak na závěr soutěže :
1. s 11. o titul !
To zní rozumně.
Ať žije Svoboda názorů napříč pravidly logiky a matematiky.
Re: Derby Sparta – Slavia třikrát do roka? To je dobře. Hlavně ať je to fér!
hele (host) / před 7 lety 11.04.2017 17:06
z diskuze na idnesu :
Převedeno do aktuální ligové tabulky: v téhle fázi si týmy jako Zlín, Teplice, Jablonec sednou a začnou počítat. Můžou buďto za A) makat dál naplno, aby si vybojovaly páté nebo šesté místo, načež budou mít reálně šanci hrát poháry jen ze čtvrtého místa, protože na třetí už bodově nedosáhnou, navíc nástavbu odehrají s nejlepšíma mančaftama ligy a většinou venku... a i kdyby to 4. místo uhrály (šance 1 ku 2) tak pak musí ještě zvládnout dvojzápas s někým zprostředka, v praxi tedy šance 25 procent čistě matematicky, na mnohem silnější soupeře a venkovní prostředí nehledě... Nebo za B) ušetří síly, skončí v klidu osmí, a dopřejí si atraktivní dvojzápasy playoff s nějakým Slováckem nebo Karvinou, šance matematicky jen o něco nižší, plus ovšem započtení mnohem nižší obtížnosti soupeřů a výhoda minimálně jednoho vyprodaného domácího zápasu, spíš dvou. Navíc takový Zlín může momentálně ještě jít do Evropy z domácího poháru, kde mu "stačí" dva zápasy. Co si vyberou?
Re: Derby Sparta – Slavia třikrát do roka? To je dobře. Hlavně ať je to fér!
:-) (host) / před 7 lety 11.04.2017 17:25
Venouši, já mám také příklad z hokeje :
Po vzoru hokej. ligy NDR (Dynamo Berlín - Dynamo Weisswasser, 2-členná liga) :
Sparta - Slavia 10x každý s každým o titul
Derby by nebylo 3x, ale hned 10 x !
A odpadlo by nějaké trápení se s plzněmi apod.
Re: Derby Sparta – Slavia třikrát do roka? To je dobře. Hlavně ať je to fér!
:-( (host) / před 7 lety 11.04.2017 18:15
Jak Dušan Svoboda a spol. pekli dort ......................
Re: Derby Sparta – Slavia třikrát do roka? To je dobře. Hlavně ať je to fér!
Lalana (host) / před 7 lety 11.04.2017 18:52
Není to dokonalý, ale furt je to lepší než tahle dnešní nuda. A to máme štěstí, že Slavia hraje o titul.
Takhle by Slavia porazila prádelníky na jaře podruhý a bylo by. Teď abychom čekali, kde to všude pokupujou a vyhrajou 1:0 z ofsajdu nebo z vymyšlený pentle.
Re: Derby Sparta – Slavia třikrát do roka? To je dobře. Hlavně ať je to fér!
hele (host) / před 7 lety 11.04.2017 19:10
I když nějaký systém není dokonalý, měl by alespoň ctít elementární pravidla logiky a matematiky.
Tohle je fakt ale parodie, které může tleskat jen analfabet.
Sorry.
Re: Derby Sparta – Slavia třikrát do roka? To je dobře. Hlavně ať je to fér!
t79 (host) / před 7 lety 11.04.2017 21:49
ten nový model je zajímavý jen pro špičku tabulky. Zbytku přibudou jen nudné zápasy navíc...
Re: Derby Sparta – Slavia třikrát do roka? To je dobře. Hlavně ať je to fér!
BoB (host) / před 7 lety 12.04.2017 09:46
Co se stalo Pavle? Ty, jeden z nejvetsich bijcu za regulernost a spravedlnost ceskeho fotbnalu, podporis tohle potencialni semeniste korupce a uplatku? A jeste se pritom odvolavas na Tomka, ktery svoji adoraci dostal prikazem?
Prosim, nastuduj si ten system znovu a zamysli se.
Pokud opravdu nevidis, ze jediny spokojeny clovek bude Fidel, tak si te museli koupit. Snad se tomu tak nestalo. :(
BTW, nejvice by ceskemu fotbalu slusel skotsky model.
Takové české, Cimrmanovské...
C7 (host) / před 7 lety 12.04.2017 11:53
Otevřel si hospodu, ale chodili mu tam lidi.
Dali jsme to těm fanouškům na O2 a nedaj si pokoj, furt choděj, musíme vymyslet ještě větší 3,14čovinu. V tomhle úhlu se nápad na federáligu jeví jako geniální i když i to je vypadá, že ho někdo vymyslel po pěkným tahu...
Re: Derby Sparta – Slavia třikrát do roka? To je dobře. Hlavně ať je to fér!
Koval (host) / před 7 lety 12.04.2017 13:20
Mně se líbí, každá změna, i když nedokonalá. Současnej systém je hroznej. Šest zajímavých zápasů do roka. Jinak nic.
Re: Derby Sparta – Slavia třikrát do roka? To je dobře. Hlavně ať je to fér!
:-( (host) / před 7 lety 12.04.2017 15:42
Kovale, takový lidi jako ty Dušan S. s Peltou a spol. potřebujou.
1+1 už nebudou 2, ale 3
změna ! hurá ! co na tom, že nesmysl
Kovale, tleskej !
Budeš pochválen !
Ty voe, prober se, změny určitě, ale musí mít hlavu a patu a nesmí být takový, že by za ně učitelka počtů na základce musela dát kouli ....
Re: Derby Sparta – Slavia třikrát do roka? To je dobře. Hlavně ať je to fér!
Dianka (host) / před 7 lety 12.04.2017 22:05
Nadstavbová část,je podle mne podvod.Podíval jsem se na losování a nevěřil jsem svým očím.Vítěz základní části bude potom hrát 3x doma proti soupeřům,kteří skončí na druhém,třetím a čtvrtém místě,venku proti oddílům na pátém a šestém místě.Zrovna tak postup z druhé ligy je špatný.Vzpomeňte si,když postoupilo Ustí,muselo hrát zápasy na cizím hřišti,protože nemají vyhovující stadion.Takových oddílů je v druhé lize více.Mám dojem,že zrovna Slovácko si postup nevybojovalo ,ale postup si koupilo.Chcete vyrovnanou ligu,tak udělat 10týmů a čtyřkolově.Bude potom vyrovnaná soutěž.
Re: Derby Sparta – Slavia třikrát do roka? To je dobře. Hlavně ať je to fér!
Tp (host) / před 7 lety 18.04.2017 12:05
Souhlas s 12 týmy v tabulce s rozdělením na 6+6. K dalším námitkám z diskuze. Kdo bude 6. a kdo 7.: a kdo garantuje, že ten celek skutečně na tom místě skončí? To se takhle nedá brát. Jinak souhlas, že by se měl ctít výsledek dlouhodobé soutěže, takže ten, co skončí níž v té dlouhodobé, by neměl jít výš (např. do pohárů) na úkor lépe postaveného. A k tomu, že lepším týmům stačí v dlouhodobé soutěži být do 6. místa: to je blbost, zas o tolik bodů se v nadstavbě nehraje, takže důležitý je každý bod i z dlouhodobé soutěže. Navíc, pokud by se tým upínal k tomu, že stačí být v dlouhodobé soutěži do 6. místa, může se mu velice dobře stát, že na tom 6. místě skončí i po konci nadstavby a poháry se ho netýkají (to spíš toho 7.).